Haluaisin lukea kirjoja, joissa aiheena on lehdistön- ja/tai sananvapaus ja niiden rajoittaminen. Mitä voisitte suositella sekä suomalaisilta, että…

Kysytty

Haluaisin lukea kirjoja, joissa aiheena on lehdistön- ja/tai sananvapaus ja niiden rajoittaminen. Mitä voisitte suositella sekä suomalaisilta, että ulkomaalaisilta kirjailijoilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luettelen tässä vain muutamia suomenkielisiä teoksia:

Haikara, Kalevi
Kuka surmasi sananvapauden : muistokirjoitus, 1984

Leino-Kaukiainen, Pirkko
Sensuuri ja sanomalehdistö Suomessa 1891-1905. - Suomen historiallinen seura, 1984

Sensuuri ja sananvapaus Suomessa. - Suomen sanomalehdistön historia -projekti, 1980

Ekholm, Kai
Kielletyt kirjat. - 2. p. - Eduskunnan kirjasto, 1996

Ekholm, Kai
Kielletyt kirjat 1944-1946 : yleisten kirjastojen kirjapoistot vuosina 1944-1946. - Jyväskylän yliopiston kirjasto, 2000

Tiellä sananvapauteen 1917-2017. - Into, 2017

Salminen, Esko
Aselevosta kaappaushankkeeseen : sensuuri ja itsesensuuri Suomen lehdistössä 1944-1948. - Otava, 1979

Salminen, Esko
Vaikeneva valtiomahti? : Neuvostoliitto/Venäjä Suomen lehdistössä 1968-1991. - Edita, 1996

Elokuvasensuurista:

Sedergren, Jari
Filmi poikki : poliittinen elokuvasensuuri Suomessa 1939-1947. - Suomen historiallinen seura, 1999

Sedergren, Jari
Taistelu elokuvasensuurista : valtiollisen elokuvatarkastuksen historia 1946-2006. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2006

Sensuuripäätöksiä varmaan esitellään eri kustantamoiden ja sanomalehtien historioissa.

Lisävinkkejä voi löytää käyttämällä isojen kirjastojen nettisivuja, esim. pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-sivua

www.helmet.fi

Sopivia asiasanoja aihehaussa olisivat esim. juuri SENSUURI ja SANANVAPAUS