Haluaisin lukea itä-eurooppalaisia naiskirjailijoita? Osaisitteko auttaa?

Kysytty

Hei! Haluaisin lukea itä-eurooppalaisia naiskirjailijoita? Osaisitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytetään Itä-Euroopan määrittelyssä wikipedian tapaa  https://fi.wikipedia.org/wiki/It%C3%A4-Eurooppa  ja otetaan mukaan lähinnä nykykirjailijoita tai sotien jälkeen pääosan tuotannostaan kirjoittaneita.

Aluksi voisi mainita kirjallisuuden Nobel-palkitut, puolalaisen Olga Tokarczukin (2018), valkovenäläisen, Ukrainassa syntyneen Svetlana Aleksijevitšin (2015) ja Romaniassa uransa aloittaneen Herta Müllerin (2009). Puolasta kotoisin on myös runoilija Wisława Szymborska (1996).

Muita puolalaisia: Hanna Krall, Manuela Gretkowska

Unkari: Krisztina Tóth, Magda Szabó

Tšekki: Alexandra Berková, Libuše Moníková

Ukraina: Marina Lewycka (kotimaa nykyisin Iso-Britannia)

Viro: Maimu Berg, Viivi Luik, Mari Saat, Kätlin Kaldmaa ja runoilija Ellen Niit

Latvia: Ula Cepīte, Māra Zālīte

Venäjän nykykirjallisuudesta mainittakoon mm. Ljudmila Ulitskaja, Tatjana Tolstaja, Guzel Jahina, Lidia Tšukovskaja ja dekkaristit Aleksandra Marinina ja Darja Dontsova. Lisäksi on saatavilla antologia Puhu, Maria! : uutta venäläistä naiskirjallisuutta / toimittaneet Arja Rosenholm ja Eila Salminen

Entisessä Itä-Saksassa aloitti uransa Christa Wolf. Sieltä on kotoisin myös Marion Brasch.