Haluaisin löytää tietoja isäni isästä, hän oli kotoisin Muolaasta, Kyyrölän kylästä ja osallistui niin talvi kuin jatkosotaan.

Kysytty

Hei.. Haluaisin löytää tietoja isäni isästä, hän oli kotoisin Muolaasta, Kyyrölän kylästä ja osallistui niin talvi kuin jatkosotaan. En löydä hänestä netin kautta mitään tietoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit hyödyntää tiedonhaussasi sukututkimukseen tarkoitettuja ohjeita ja materiaaleja. Arkistojen portti -sivustolla neuvotaan, että tutkittavasta henkilöstä olisi hyvä olla selvillä tarkka nimi sekä syntymäaika ja -paikka. Niiden perusteella sinun on mahdollista etsiä tietoja esimerkiksi kirkonkirjoista.

Koska Muolaa sijaitsee Etelä-Karjalassa, kannattaa kirjonkirjoja ja muita tietoja etsiä Karjala-tietokannasta. Tietokantaan on tallennettu henkilötietoja Mikkelin maakunta-arkistossa säilytettävien luovutetun alueen seurakuntien vuosien 1700-1949 kirkonkirjoista. Huomaa kuitenkin, että 100 vuotta nuoremmat kirkonkirjatiedot ovat käytettävissä ainoastaan Mikkelin maakunta-arkiston tutkijasalissa.

Arkistojen portti -sivustolta löytyy myös ohjeita kuinka voit löytää tietoa talvi- ja jatkosotaan osallistuneista.

Alla muutamia linkkejä joiden kautta voit lähteä hakemaan tietoa. Voit myös tutustua Suomen sukututkimusseuraan, he tarjoavat kursseja ja tietoa sukututkimuksesta.

Karjala-tietokanta

Arkistojen portti: Sukututkimuksen aloittaminen

Arkistojen portti: Sukututkimuksen peruslähteitä

Arkistojen portti: Talvi- ja jatkosodan henkilöhistorialliset lähteet

Suomen sukututkimusseura