Haluaisin löytää sen Aamulehdessä mahdollisesti vuonna 1983 (kenties v. 1982) olleen jutun, jossa kerrottiin unkarilaisesta lastenoopperasta, joka esitettiin…

Kysytty

Haluaisin löytää sen Aamulehdessä mahdollisesti vuonna 1983 (kenties v. 1982) olleen jutun, jossa kerrottiin unkarilaisesta lastenoopperasta, joka esitettiin Pirkanmaan konservatoriossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen konservatorion kuorojen konsertissa 24.1.1983 esitettiin Elizabeth Szönyin Vapiseva kuningas, musiikkisatu lapsille. Aamulehdessä 21.1. julkaistu pikku-uutinen otsikolla "Elizabeth Szönyi unkarilaisen illan vieraana" luonnehtii teosta "lapsioopperaksi".

Teoksen johti Lenke Erdélyi-Rauhala ja ohjasi Eva Gyldén. Esiintyjinä olivat konservatorion A- ja B-kuorot, Outi Simola (kertoja), Jukka Immonen (kuningas), Satu Kivelä (hovilääkäri), Eija Kankaanrinta (hovinarri), Marjo Pietilä (pikkutyttö) ja Viktoria Tanitò-Hunyodi (pianosäestys).

Vapiseva kuningas kertoo satumaassa asuvasta kuninkaasta, jolla on jäätynyt sydän. Kuninkaan puutarhasta hakataan kaikki puut ja ne poltetaan suuressa takassa, jotta kunigas lämpenisi. Kun se ei auta, kuningas hakkauttaa koko maan metsät. Sekään ei riitä. Lääkäri ja hovinarrikin yrittävät neuvoa, että takassa on idettävä jatkuva tuli, mutta puita ei ole enää. Kuningas määrää poltettavaksi maan kaikkien talojen katot. Silloin tulee kuninkaan luo pikkutyttö, joka sulattaa kuninkaan jäätyneen sydämen. (Konsertin käsiohjelman esittelyteksti)