Haluaisin löytää ns. "päiväkirja kirjan". Olen lukenut Ruohoa, lunta (Go ask Alice), jonka tekijä on tuntematon, sekä suomeksi että englanniksi, ja se oli…

Kysytty

Haluaisin löytää ns. "päiväkirja kirjan". Olen lukenut Ruohoa, lunta (Go ask Alice), jonka tekijä on tuntematon, sekä suomeksi että englanniksi, ja se oli mielestäni erittäin hyvä. Sen tyyppistä/tyyppisiä kirjoja olen etsinyt pitkään. Osaisitko suositella jotakin samantyyppistä? Onko niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavat kirjat eivät välttämättä ole muodoltaan varsinaisesti päiväkirjoja, mutta useimmat näistä perustuvat kuitenkin tositapahtumiin. Aiheeltaan kaikki ovat hyvin rankkoja.
Christiane F: Huumeasema Zoo, ilm.suom.1981(teini-ikäisen heroinistin muistelmat)
Deborah Spungen: Nancy , ilm.suom.1984(Sex Pistols- yhtyeen Sid Viciosin tyttöystävän Nancyn hurja tarina tämän äidin Deborah Spungenin kertomana)
Sikes, Gini: 8 ball chicks: vuosi tyttöjengien väkivaltaisessa maailmassa, 1999 (tutkimus tyttöjengeistä, erittäin karua tarinaa)
Mikkanen, Raili: Koukussa, ilm. 1997( tositapahtumiin perustuva kuvaus nuoren tytön huumehelvetistä 90-luvun Suomessa)
Burgess, Melvin: Hepo, ilm.suom. 1999 (romaani, kertoo kahden nuoren ajautumisesta narkomaaneiksi 1980-luvun Britanniassa, Signal-sarjaa)
Adolfsson, Josefine: Ketä kiinnostaa?neliosainen kotiseutukuvaus ja kaksi keskustelua,ilm. 2005 (romaani ,kuvaa kirjan kertojan ja tämän ystävien pillerielämää, perustuu ilmeisesti kirjailijan nuoruudenkokemuksiin, Signal-sarjaa)
Vallik, Aidi: Ei mikään kiltti tyttö, 2002 (romaani,
tytär löytää kunnollisen äitinsä nuoruuden päiväkirjan)
Koulukiusatun päiväkirja/Angelika Rissanen, Leena Mäkijärvi,1999

Monien julkisuuden henkilöiden päiväkirjoja on myös julkaistu, esim. Kurt Cobain: Päiväkirjat, 2003.
Voit etsiä päiväkirjamuotoisia kirjoja myös kirjaston Helmet-tietokannasta, osoitteesta www.helmet.fi
Voit kokeilla esimerkiksi sanahakua ja laittaa hakusanoiksi esim. päiväkirjat nuoret, tai voit kokeilla myös hakusanaa päiväkirjaromaanit.