Haluaisin löytää muistiaiheisia aforismeja, suomeksi tai englanniksi. Mistä? Miten?

Kysytty

Haluaisin löytää muistiaiheisia aforismeja, suomeksi tai englanniksi. Mistä? Miten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa on runsaasti aforismi- ja mietelmäkirjoja.
Ne löytyvät kirjaston aineistotietokannoista aihesanoilla aforimismit / mietelmät / mietelauseet.
Etenkin aforismikokoelmissa joissa on usean eri kirjoittajan ajatuksia aforismit on ryhmitelty aiheen mukaan tai sitten kirjan lopussa on hakemisto josta voi hakea määrätyn aiheisia mietelmiä. Muistin ja muistamisen lisäksi aikaan liittyvät aforismit voivat kiinostaa sinua. Esimerkkejä:
Elämän virta : mietteitä / toimittanut Salme Saure
Elämänviisauden kirja / koonnut Hannu Tarmio
Ajatuksia elämästä, onnesta ja vanhenemisesta / koonnut Hannu Tarmio.

Helsingin kaupunginkirjaston luokituksessa mietelmät ja aforismit on sijoitettu luokkaan 171.
Helsingin kaupunginkirjastossa on käytössä myös englanninkielinen Gale's Quotations verkko-cdrom. Sanalla memory hakien löytyy liki 400 lausahdusta / ajatusta joihin sisältyy kyseinen sana, esimerkiksi "A good memory is needed after one has lied." (Pierre Corneille)