Haluaisin löytää kotimaista kirjallisuutta, jossa kuvataan suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä lähinnä viimeisen vuosisadan - 150 vuoden aikana. Olen…

Kysytty

Haluaisin löytää kotimaista kirjallisuutta, jossa kuvataan suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä lähinnä viimeisen vuosisadan - 150 vuoden aikana. Olen tutustunut jo Väinö Linnan, Minna Canthin ja F. E. Sillanpään tärkeimpiin teoksiin.

Vastaus

Vastattu

Monenlaisia kirjoja voi nykyään lukea kuvauksina ilmestymisaikansa yhteiskunnallisista oloista. Linnan, Canthin ja Sillanpään lisäksi esimerkiksi Aleksis Kiven (Seitsemän veljestä), Juhani Ahon (Rautatie, Papin tytär), Arvid Järnefeltin (Isänmaa, Veneh’ojalaiset), Maila Talvion (Pimeänpirtin hävitys), Ilmari Kiannon (Punainen viiva, Ryysyrannan Jooseppi), Joel Lehtosen (Putkinotko), Pentti Haanpään (Noitaympyrä, Kenttä ja kasarmi), Lauri Viidan (Moreeni), Veijo Meren (Manillaköysi), Hannu Salaman (Juhannustanssit) ja Timo K. Mukan (Maa on syntinen laulu) teoksia voi pitää aikalaiskuvauksina.

Lisää kirjailijoita ja teoksia löytyy esimerkiksi seuraavista teoksista:
Kai Laitinen: Suomen kirjallisuuden historia
Varpio & Huhtala (toim.): Suomen kirjallisuushistoria 1. Hurskaista lauluista ilostelevaan romaaniin
Rojola (toim.): Suomen kirjallisuushistoria 2. Järkiuskosta vaistojen kapinaan
Lassila (toim.): Suomen kirjallisuushistoria 3. Rintamakirjeistä tietoverkkoihin