Haluaisin löytää kirjallisuutta, joka käsittelee mielenosoittamista. lähinnä etsin tutkimusta/kirjaa siitä minkälainen ns. suomalainen mielenosoituskulttuuri…

Kysytty

Haluaisin löytää kirjallisuutta, joka käsittelee mielenosoittamista. lähinnä etsin tutkimusta/kirjaa siitä minkälainen ns. suomalainen mielenosoituskulttuuri on tai onko sellaista. tai minkälainen on eurooppalainen mielenosoituskulttuuri. myös teos, jossa käsitellään mielenosoittajia ja heidän motiivejaan kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mielenosoituksista on kirjoitettu paljon. Ohessa joitakin viitteitä. Aiheen tarkemmalla rajauksella ja viitteitä kirjastossa läpi käymällä saat luultavasti tarkemman vastauksen kysymykseesi, joten kannattaa tiedustella asiaa vielä uudelleen esim. omassa yliopistokirjastossasi.

Tutkimuksia aiheesta:

- Heikkilä, Pertti: Poliittinen protestitapahtuma Suomessa 1979 - 1994. Tilastollinen analyysi kansalaisadresseista, mielenosoituksista ja suorasta poliittisesta toiminnasta. Tampereen yliopiston valtio-opin laitoksen pro gradu -tutkielma 1997.

- Linnanen, Aleksi: "Ei ne meille välttämättä ihan niitä kaikista kauneimpia joululauluja laulele!". Nuorten mielenosoittajien näkemyksiä suomalaisesta poliisista toimijakumppaneina mielenosoituskehyksessä. Lapin yliopiston sosiologian laitoksen pro gradu -tutkielma 2002.

- Salminen, Aulis: Vallanpitäjät ja mielenosoitukset. Tutkimus mielenosoitusten tarkoituksellisesta rajoittamisesta autonomian ajan sekä ensimmäisen ja toisen tasavallan Suomessa. Tampereen yliopiston julkisoikeuden pro gradu -tutkielma.

- Suppola, Salme: Suomalainen mielenosoitus. Empiirinen tutkimus mielenosoitusten esiintymistiheydestä, -muodoista ja seurauksista 1960-luvulla Suomessa. Oikeusministeriön lainsäädäntöosaston julkaisu 1973 : 10.

Teoksia joissa suomalaista ja kansainvälistä toimintakulttuuria vertailtaisiin toisiinsa en löytänyt, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö esim. yllä mainituissa teoksissa asiaa ollenkaan käsiteltäisi. Myös yhtä yksittäistä teosta mielenosoittajien motiiveista on vaikea löytää, koska motiivit ovat niin vaihtelevat. Erilaisia näkökulmia asiaan tarjoavat esim. seuraavat kirjat:
- Katkelmia alistumisesta ja vastarinnasta (1998) - aiheena aseistakieltäytyminen
- Tarvainen, Veikko: 60-luvun kapina (1993) - 1960-luvun vasemmistoradikalismi
- Tuomivaara, Salla: Ulos häkeistä! (1998) - eläinoikeusliike
- Vilkka, Leena: Mustanvihreä filosofia (1999) - ympäristöliike
Em. kirjat löytyvät Lahden kaupunginkirjaston kokoelmista ja ovat tällä hetkellä lainattavissa.

Mielenosoituksiin liittyviä lehtiartikkeleita löytyy esim. seuraavista lehdistä: Suomen kuvalehti 28/2001 (Iloniemi, Jaakko: Kun demokratia ei kelpaa) ja Anna 30/2001 (Kauhanen, Anna-Liisa: Katudemokratia koettelee rajojaan. Kiviä ja mustia huppuja). Globalisaation vastustamiseen liittyvät katumellakat Prahassa, Göteborgissa ja Genovassa poikivat runsaasti lehtikirjoituksia vuosien 2000 ja 2001 aikana. Täydellisen luettelon näistä ja muista artikkeleista saat halutessasi kirjastosta.