Haluaisin löytää kaunokirjallisen teoksen, joka käsittelee länsimaalaisen kulttuurin haittapuolia tai länsimaista kulttuuria ylipäätään, mielellään ei…

Kysytty

Hei! Haluaisin löytää kaunokirjallisen teoksen, joka käsittelee länsimaalaisen kulttuurin haittapuolia tai länsimaista kulttuuria ylipäätään, mielellään ei-länsimaalaisesta näkökulmasta. Mitä suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viime vuosina on ilmestynyt paljon kirjoja, joissa käsitellään kulttuurien välisiä eroja. Tässä muutamia.
Suosittelen esimerkiksi intialais-yhdysvaltalaisen kirjailijan Jhumpa Lahirin teoksia. Sekä hänen romaanissaan Kaima että novellikokoelmassaan Tämä siunattu koti käsitellään amerikkalaisen ja intialaisen kulttuurin eroja.
Kiinalaistaustaisen Amy Tanin kirjassa Ilon ja onnen tarinoita taas käsitellään kiinalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin eroja.
Venäläinen Inna Patrakova taas kirjoittaa meistä suomalaisista venäläisin silmin.
Ranya ElRamleyn teos Auringon asema on suomalais-egyptiläinen rakkaustarina.
Jos haluat vielä laajemman valikoiman voit hakea Lastu-verkkokirjaston tarkennetusta hausta asiasanalla kulttuurierot ja rajata haun kaunokirjallisuuteen.
http://lastukirjastot.fi/extended-search