Haluaisin löytää erään lastenkirjan, jonka muistan kannettomana resupainoksena vaarin lattialta, peräisin '49 syntyneen äitini lapsuudesta. Kirjassa oli pupuja…

Kysytty

Haluaisin löytää erään lastenkirjan, jonka muistan kannettomana resupainoksena vaarin lattialta, peräisin '49 syntyneen äitini lapsuudesta. Kirjassa oli pupuja, joilla oli pääsiäismunia: kuultavasti siveltimellä maalattuja ja yksivärisiä, värit hohtivat niin kirkkaan herkullisen heleästi että olin niistä aivan lumoutunut ja, tosiaan, mieli tekisi nähdä ne vielä uudelleen. Olen ollut siinä uskossa että kirja kuului Tammen kultaisiin kirjoihin mutten ole siitä varma. Tuntomerkit ovat hiukan hatarat, mutta kenties niillä kirjan voi löytää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annetut kriteerit tuntuvat sopivan ainakin kahteen seuraavaan kirjaan:

1)Haavio, Matti: Suuri palkinto (Kultainen koti -sarja, 9) (WSOY, 1939)
2)Disney, Walt: Pupuvaari pitkäkorva (Tammen kultaiset kirjat, 22) (Tammi, 1954)

Molemmissa on pupuja, munien maalausta ja värikkäitä kuvia. Myös julkaisuajat menevät kohdilleen.