Haluaisin löytää erään kirjan. Luin nuorena (70-luvun lopulla tai 80-luvulla) todella hauskan ruotsalaisen kirjan. Tapahtumat sijoittuvat kesäiseen Tukholmaan…

Kysytty

Hei, haluaisin löytää erään kirjan. Luin nuorena (70-luvun lopulla tai 80-luvulla) todella hauskan ruotsalaisen kirjan. Tapahtumat sijoittuvat kesäiseen Tukholmaan. Pikkupoika on koulusta lomalla ja joutuu viettämään kesän kaupungissa. Olisiko ollut yksinhuoltajaäidin poika, äiti joutui olemaan kesän töissä. Poika tutustuu jotain kautta mieheen, jota nykyisin kutsuttaisiin yksinyrittäjäksi, ja jolle poika ryhtyy "tsuppariksi". Mies saattoi olla kalligrafi tai mainosalalla. Poika joka tapauksessa kuljetti miehen töitä asiakkaille polkupyörällä ympäri Tukholmaa. (Saattoi olla muukin kaupunki, mutta muistelisin Tukholmaa). Pojan ja miehen suhde on viaton ja kirja hauska. Kirjan tekijästä ei mitään aavistusta, mutta muistelen, että olisi mies. Kirjan olen lainannut aikuisten osastolta. Haluaisin lukea kirjan uudelleen ja antaa omien nuortenikin luettavaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan täysin yksiin kysymyksessä kuvatun kanssa se ei mene, mutta siinä määrin lähelle, että ehdotan P. C. Jersildin kirjaa Lasten saari (Tammi, 1976). Siinä lähes 11-vuotias Reine päätyy viettämään kesää Tukholmassa, kun hän jättää menemättä kesäsiirtolaan ('Lasten saari'), jonne hänen yksinhuoltajaäitinsä on poikaa lähettämässä. Reine saa kaikenlaista toimittelevan juoksupojan paikan Olga-tädin ateljeesta, jossa maalataan tekstejä hautaseppeleiden nauhoihin. Tarinan mies, jonka kanssa Reine viettää joutilasta aikaansa, on Stig, "yksi äidin kavereista, joka oli nukkunut muutaman yön vierashuoneessa viime pääsiäisenä".

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_9205