Haluaisin lisätietoa tästä laulusta "Niin Ameriikas" noilla hakusanoilla ei juuri löydy mitään tietoa kenen sanoittama , milloin ja missä jne...

Kysytty

Haluaisin lisätietoa tästä laulusta "Niin Ameriikas" noilla hakusanoilla ei juuri löydy mitään tietoa kenen sanoittama , milloin ja missä jne...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Niin Ameriikas” tai ”Niin Amerikassa” tai ”Niin Ameriikassa” on J. Alfred Tannerin (1884-1927) kupletti, jonka hän esitti ensimmäisen kerran vuonna 1926. Se ilmestyi painettuna vuonna 1928. Hän ei itse levyttänyt tätä laulua. Tanner oli aiemmin tehnyt kaksi matkaa Yhdysvaltoihin. Nämä tiedot ovat peräisin Mikko-Olavi Seppälän kirjasta Hauska poika : kuplettilaulaja J. Alfred Tanner (WSOY, 2009, s. 348-351, 397).

Viola-tietokannassa (https://viola.linneanet.fi) eli Suomen kansallisdiskografiassa sekä laulun säveltäjäksi että sanoittajaksi on merkitty J. Alfred Tanner. Yleisradion Fono-tietokannan (http://www.fono.fi) mukaan sanoitus on Tannerin, mutta laulun sävelmä on ilmeisesti kansansävelmä tai jokin muu sävelmä, jota Tanner on muokannut. Seppälän kirjassa ei mainita laulun alkuperästä mitään (Seppälä, s. 397). Sen sijaan siinä kerrotaan, että Tanner etsi aktiivisesti ideoita ja ohjelmistoa ulkomaisilta artisteilta ja teki niistä omia versioitaan. Hänen laulujensa sävelmät saattoivat olla lainattuja tai mukailtuja tai ehkä itse sävellettyjä. Tannerin elinaikana tuollainen vapaa lainailu oli mahdollista. Tilanne muuttui, kun Suomeen tuli uusi tekijänoikeuslaki vuonna 1927 ja Suomi liittyi kansainväliseen tekijänoikeussopimukseen vuonna 1928. (Seppälä, s. 389-392.)

Populaarimusiikin museon (http://pomus.net) artikkelin mukaan Tanner ei itse säveltänyt mitään, vaan käytti oman aikansa suosikkikappaleiden melodioita ja kansansävelmiä.

Tietoa J. Alfred Tannerista:

http://pomus.net/001456

Hirviseppä, Reino: Hupilaulun taitajia : Pasi Jääskeläisestä Juha Watt Vainioon (WS, 1969)

Kukkonen, Einari: Lännen lokarit : amerikansuomalaisen levylaulun vaiheita (s. 109-116: Tanner Amerikassa) (Kustannuskolmio, 2001)

Seppälä, Mikko-Olavi: Hauska poika : kuplettilaulaja J. Alfred Tanner (WSOY, 2009)

Tanner, J. Alfred: Kuolemattomat kupletit (Kanerva, 1950, 4. painos) (s. 7-37: Esipuhe / Reino Hirviseppä)

Niin Amerikassa –laulun nuotti ja sanat:

Reisaavaisen laulu Ameriikkaan : siirtolaislauluja (s. 56-57, 94)

Tanner, J. Alfred: Kuolemattomat kupletit (s. 257-259)