Haluaisin lainata sekakuorolle sovitetun version joululauluista "Sylvian joululaulu" ja "Hiljaa, hiljaa joulun kellon kajahtaa". Asun Tukholmassa, missä toimii…

Kysytty

Haluaisin lainata sekakuorolle sovitetun version joululauluista "Sylvian joululaulu" ja "Hiljaa, hiljaa joulun kellon kajahtaa". Asun Tukholmassa, missä toimii Suomi-instituuin kirjasto. Voisiko nuotteja kaukolainata sinne? Laulan rupiruotsalaisessa kuorossa ja suomalaisella sitkeydellä saan porukan laulamaan suomeksi ainakin yhden laulun konserttia kohden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki kaukolainaus toimii kirjastojen välillä, joten oikea paikka kysyä tästä asiasta on tämä Suomi-instituutin kirjasto tai jokin muu Tukholman isompi kirjasto. Suomen ja Ruotsin välillä toimii kyllä kaukopalvelu, mutta ei välttämättä kaikkien kirjastoyksiköiden välillä. Helsingin kaupunginkirjasto on Suomen puolella hyvä ehdokas.

Ennen kaukolainapyyntöä täytyy kuitenkin löytää julkaisu, jossa on haettu versio, sillä useimmat joululaulukokoelmat eivät sisällä sekakuorosovituksia vaan yksinkertaisemman nuotinnoksen. Näin on myös näiden kahden suositun laulun kohdalla.

Maasalon laulu löytyy sekakuoroversiona kokoelmasta "Joulun aikaan : 150 joululaulua sekakuorolle" (1998), mutta tässä ei ole Collanin Sylvia-laulua. Näin on monen muunkin kokoelman kohdalla eli vain Maasalo löytyy kuoroversiona.

Molemmat kysytyt laulut löytyvät sovitettuna sekakuorolle ja pianolle kokoelmasta Sekaäänisiä lauluja. 160 vihko (Musiikki Fazer 1967), mutta esimerkiksi HelMet-kirjaston molemmat kappaleet ovat jo ehtineet lähteä lainaan.

Kannattaa joka tapauksessa selailla tarjontaa vaikkapa HelMet-tietokannasta ennen muita toimia (luettelo.helmet.fi).

Heikki Poroila