Miten saan LP levyjä Suomen kaikista kirjastoista?

Kysytty

Haluaisin lainata LP levyjä eri puolilla suomea olevilta kirjastoilta. Nyt saan vastauksen että et voi tehdä varausta tähän aineistoon (lp-levy esim Vaski kirjasto)

Voiko ainesitoja saada lainaksi ja miten tulee toimia? Kysymyksessä on nähtävästi kirjastojen välinen maksullinen palvelu - jos on.

Vastaus

Vastattu

Voit ottaa yhteyttä oman kuntasi kirjaston kaukopalveluun esim. Helmet.fi Kaukopalvelu ja Kaukopalvelujen yhteystiedot

Kaukopalvelu on kirjastojen välistä toimintaa, ja sen avulla voit hyödyntää koko kirjastoverkkoa. Jos etsimääsi teosta ei ole hankittu Helmet-kirjastoon tai pääkaupunkiseudun tieteellisiin kirjastoihin, se voidaan tilata sinulle kaukolainaksi muualta.

Kaukolainaksi tilataan kirjoja, levyjä, nuotteja, elokuvia ja mikrofilmejä. Lehtien vuosikertoja ei yleensä saa lainaksi, vaan niistä tilataan yksittäisiä artikkelikopioita. Kirjastot eivät kuitenkaan tilaa kaukolainana aineistoa, joka on saatavissa jostakin pääkaupunkiseudun tieteellisestä kirjastosta tai erikoiskirjastosta.  Jos etsimäsi teos on lainassa, tee silloin tavallinen varaus. Kaukopalvelua ei ole tarkoitettu paikallisten varausten ohittamiseen.

Voit tehdä kaukopalvelupyynnön netissä tai kirjastossa. Pyyntö edellyttää, että Helmet-korttisi on voimassa ja sinulla on lainausoikeus.

Kaukopalvelulainoista peritään asiakkaalta maksu.