Haluaisin kysyä, että löytyykö kirjastoista lisää aasialaista kirjallisuutta, mm. Haruki Murakamin ja Kazuo Ishiguron teoksia. Tykkäsin todella paljon heidän…

Kysytty

Hei! Haluaisin kysyä, että löytyykö kirjastoista lisää aasialaista kirjallisuutta, mm. Haruki Murakamin ja Kazuo Ishiguron teoksia. Tykkäsin todella paljon heidän teoksistaan, esim. Norwegian wood, Ole aina luonani, Pitkän päivän ilta, Kafka rannalla, Sputnik jne. Kiitos jos voitte auttaa! :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molemmilta mainitsemiltasi kirjailijoilta on suomennettu useampia teoksia. Vaski-kirjastojen valikoimaan Murakamin teoksista pääset tästä: http://goo.gl/RKmKp1 , Ishiguron taas tästä: http://goo.gl/f9zg6N

Hieman samaan tyyliin mainitsemiesi kirjailijoiden kanssa kirjoittavat mm. Kaori Ekuni, jolta tosin on suomennettu vain yksi teos, Blinkblink, (suom. Leena Perttula, Bazar 2006) ja Banana Yoshimoto. Yoshimotolta on suomennettu kaksi teosta, Kitchen ja N.P., molemmat on suomentanut Kai Nieminen ja julkaissut Otava vuosina 1995 ja 1996.

Myös Hitomi Kaneharan Käärmeitä ja lävistyksiä (Sammakko, 2009) ja Shin'itchi Hoshin tieteisnovellit saattaisivat kiinnostaa sinua, kokeile!

Mikäli kiinnostut vanhemmastakin japanilaisesta kirjallisuudesta, voisit tutustua esim. Yasushi Inouen, Yasunari Kawabatan tai Yukio Mishiman teoksiin.

Kiinasta on lähiaikoina suomennettu ainakin nobelistien Gao Xingjianin ja Mo Yanin teoksia. Suosittuja ovat olleet myös kiinalaistaustaisen mutta englanniksi kirjoittavien Qiu Xiaolongin dekkarit sekä Hong Yingin ja Su Tongin historialliset romaanit.

Intialaisista kirjailijoista Aravind Adigalta on suomennettu kaksi teosta, Viimeinen mies (Avain 2011) ja Valkoinen tiikeri (BTJ 2009). Myös Vikram Sethiltä, Arundhati Roy'lta ja Vikas Swarupilta on kultakin suomennettu muutama teos.

Intialaistaustaisia mutta muualla asuvia suomennettuja kirjailijoita ovat mm. Jhumpa Lahiri ja Salman Rushdie.

Kirjastot.fi -sivuston lainavinkkien Aasialaisesta tarjottimesta löydät hieman erityyppisen valikoiman kirjallisuutta, kts. http://goo.gl/uq0yT1

Monista muistakin Aasian maista suomennetaan paljon upeita kirjoja, mutta päädyin valitsemaan nuo kolme suurta kielialuetta esimerkeiksi tähän. Lisää tietoa saat aiemmin palveluun tulleen kysymyksen vastauksesta seuraavan linkin takaa, sieltä löydät mm. hyviä lähdeteoksia: http://goo.gl/UAD7bj