Haluaisin kokeilla pari kuukautta sota-ajan ruokavaliota. Millaiset määrät aikuisella kaupunkilaisnaisella oli mahdollista saada kuukausitain esim, vuonna…

Kysytty

Haluaisin kokeilla pari kuukautta sota-ajan ruokavaliota. Millaiset määrät aikuisella kaupunkilaisnaisella
oli mahdollista saada kuukausitain esim, vuonna 1944 tai 1945 elintarvikekorteillaan?
Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ostokorttien jakelun järjestämiseksi kansalaiset oli jaettu iän, sukupuolen ja ammatin mukaan ryhmiin, joille kullekin laskettiin annokset. Voisiko tässä tapauksessa olla kyse kevyen ja henkisen työn tekijästä?

Kevyen työn tekijän ostokortilla saatavien päiväannosten kalorimäärät ovat vaihdelleet 1000 (syksyllä 1942) ja 1500 kalorin välillä. Mutta on muistettava, että suuri osa elintarvikkeista oli koko sota-ajan säännöstelyn ulkopuolella. Monilla oli myös suhteita maaseudulle ja viljelypalstat olivat yleisiä.
Korttiannokset vaihtelivat mm. satotilanteesta tai kuljetusten kangertelusta johtuen. Esimerkiksi peruna joutui huonon sadon takia kortille marraskuusta -44 alkaen (10,5 kg/kk).

Aake Jermon kirjassa ’Kun kansa eli kortilla’ kevyen ja henkisen työn tekijöille jaettiin ”vaikeimpana pulakautena” korteilla elintarvikkeita seuraavasti:

leipä – 200 g päivässä
maito – 2 dl päivässä
voi – 150 g kuukaudessa
liha – 433 g kuukaudessa
sokeri – 750 g kuukaudessa
kahvi tai korvike – ei ollenkaan

Karli Salovaaran kirjassa ’Säännöstellen selvittiin’ puolestaan mainitaan, että voin perusannos oli joulukuussa 1941 150 g kuukaudessa, mutta nousi niin, että marraskuusta 1942 se oli melkein säännöstelyn loppuun asti 500 grammaa kuukaudessa. Lihasta Salovaara kertoo, että lihakortin kupongeille annettiin paino-arvon sijasta raha-arvo. Vuosina 1942-1943 vuotuinen liha-annos oli naudanlihaksi laskettuna alle 7 kiloa. Kananmunia aikuiset saivat 1943-44 kuukaudessa 4 kappaletta. Sokerin perusannokseksi vakiintui 250g ja henkilöt jotka eivät halunneet tupakka-annostaan, saivat lisäksi toiset 250 g kuukaudessa.

Lähteitä ja lisälukemista:
Aake Jermo: Kun kansa eli kortilla
Karli Salovaara: Säännöstellen selvittiin
Onni Toivonen: 10 vuotta kansanhuoltajana
Merja Sillanpää: Happamasta makeaan

Sota-ajan ruokaohjeita voi katsella esimerkiksi kirjoista:
Maarit Hellaakoski-Tuominen: Pula-ajan keittokirja
Aarne Nissinen & Eva Somersalo: Kortiton ruoka ja miten käytän korttiannokseni