Haluaisin kirjan, josta näkisi tähtitaivaan tähtiä ja tähdistöjä.

Kysytty

Haluaisin kirjan, josta näkisi tähtitaivaan tähtiä ja tähdistöjä. Lapsena oli katttakirjoja, joissa oli piirrettynä tähtitaivasta, ei valokuvia. Onko sellaista enää olemassa. Valokuvakirjakin kelpaa. Kiinnostuin em. taivaankappaleista romaania lukiessani.

Vastaus

Vastattu

Tein Helmet aun sanalla tähtitaivas. Rajasin sanan aiheeksi, materiaalin kirjaksi ja kielen suomeksi. Rajasin vielä kokoelman tietokirjoiksi ja aikuisten kokoelmaksi.

Kokeilin samaa myös lasten kokoelma rajauksella (koska lastenkirjat ovat nykyään niin ihania)

Voisit kokeilla aikuisten puolelta:

Karttakeskuksen tähtikartasto : tähdet, kuu ja planeetat kuukausittain / [teksti, grafiikka ja kartat:] Stephan Schurig ; [suomennos: Eeva Mäkelä] tai

Suomen tähtitaivas : opas tähdistöjen ja planeettojen tunnistamiseen / Markus Hotakainen ; kartat: Stephan Schurig.  Helmet hakutulos

Lasten puolelta sinua voisivat kiinnostaa:

Avaruus : koululaisen maailma / Heather Couper ja Nigel Henbest ; suomennos: Laura Haavisto tai

Polaris : koulun tähtitieto / Heikki Oja ; piirrokset: Jyrki Nykänen, Satu Paakkala ja Heikki Oja

Ursan sivuilta löytyy tähtikarttija, joita voi rajata päivämäärän mukaan esim. https://www.ursa.fi/tahtikartta-classic.html (vanha, toimii pöytäkoneella) ja https://www.ursa.fi/kartta.html (uusi ja upeasti skaalautuva) Ursan sivulta löytyy myös paljon lisätietoa tähtien tarkkailusta.