Haluaisin kirjallisuutta missä käsitellään seksuaalivähemmistöjä. Kaikenlaista aineistoa; lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kaunokirjallisuutta, tietokirjoja…

Kysytty

Hei. Haluaisin kirjallisuutta missä käsitellään seksuaalivähemmistöjä. Kaikenlaista aineistoa; lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kaunokirjallisuutta, tietokirjoja yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seksuaalista identiteettiä koskevaa aineistoa on runsaasti.

Muutamia esimerkkejä tietokirjoista:
- Saako olla totta? : sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus, 2011
- Vilkka Hanna: Sukupuolen ja seksuaalisuuden kohtaaminen, 2010
- Homo, lesbo : tositarinoita 2000-luvun Suomesta, 2009

Esimerkkejä kertomakirjallisuudesta, jotka löytyvät asiasanalla seksuaalinen identiteetti, homoseksuaalisuus:
- Gardell, Jonas: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin, osa 1: Rakkaus, 2013
- Hänninen, Jera: Harakkapoika, 2006
- Cunningham, Koti maailman laidalla, 2001

Esimerkkejä kuvakirjoista:

Pirkko Harainen: Emma ja erilainen perhe
Pija Lindenbaum: Pikku-Litti ja lempparieno
Tittamari Marttinen: Ikioma perheeni

ja nuortenkirjoista

Reija Kaskiaho: Nikottelua
Päivi Lukkarila: Koitetaan kestää, Nanna
Hellevi Salminen: Hello, I love you
Henrik Wilenius: Saranapuolelta

Lisää voit katsoa, esimerkiksi Outikirjastojen verkkokirjastosta, www.outikirjastot.fi asiasanalla seksuaalinen identiteetti. Muita käytettyjä asiasanoja: lesbolaisuus, biseksuaalisuus, intersukupuolisuus, transsukupuolisuus jne.

Yleisissä kirjastoissa käytettyjä sisällön kuvailun asiasanoja löytyy osoitteesta http://finto.fi/ysa/fi/page/Y96846 .

Kannattaa myös tutustua kaunokirjallisuuden verkkopalveluun, Kirjasampoon http://www.kirjasampo.fi/ .

Sexpo-säätiön kirjastosta voi myös etsiä aineistoa, jos teoksen nimessä on käytetty em. asiasanoja. http://www.sexpo.fi/seksuaalisuus/kirjasto/