Haluaisin katsella taidetta, jossa on kuvattu tanssia tai tanssijoita. Mistä löydän sellaisia kirjoja joissa on tanssiaiheisia kuvia? Rakastan tanssimista ja…

Kysytty

Haluaisin katsella taidetta, jossa on kuvattu tanssia tai tanssijoita. Mistä löydän sellaisia kirjoja joissa on tanssiaiheisia kuvia? Rakastan tanssimista ja haluaisin "voimakuvia" itselleni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kosket rajannut kiinnostustasi mihinkään tiettyyn tanssinlajiin, niin tässäpä muutamia esimerkkejä erityyppisiä tanssikuvia sisältävistä kirjoista:

- Wosien, Maria-Gabriele: Sacred dance: encounter with the gods (kirja rituaalitansseista)
- Fonteyn, Margot: The magic of dance (yleisesti tanssista painottuen balettiin, tanssin historiaan)
- Thomas, Tony: That's dancing (valokuvia tanssielokuvista ja musikaaleista tyyliin Fred Astaire ja Gene Kelly)
- Valokuvan tanssi: suomalaisen tanssin kuvat 1890-1997 (suomalaisen taidetanssin ja tanssivalokuvan perusteos)
- Porkka, Reijo: Satumaa (valokuvia suomalaisilta tanssilavoilta 1970-luvulta)
- Taidemaalari Edgar Degasin aiheena on usein balettitanssijat, esim. kirjassa Adriani, Götz: Degas: pastels, oil sketches, drawings
- Myös Henri Matissella on joitakin tanssia kuvaavia maalauksia, esim. kirjassa Matisse (ed. Jack Flam)

Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa Helmet-tietokannasta www.helmet.fi . Tanssikirjallisuutta on Helsingin kaupunginkirjastossa luokissa 775 (tanssitaide) ja 795 (seuratanssit, tanssiurheilu). Maalaustaiteen kirjoja (luokka 740) selaamalla löytyy varmaankin paljon ainakin yksittäisiä tanssiaiheisia kuvia.