Haluaisin joitakin hintatietoja/vertailutietoja vuosilta 1946-48 esim elintarvikkeet/palkat

Kysytty

Haluaisin joitakin hintatietoja/vertailutietoja vuosilta 1946-48 esim elintarvikkeet/palkat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joitakin perustietoja löydät Rahamuseon rahanarvolaskimen avulla

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN

Huomattakoon, että tuohon aikaan elettiin vielä monenlaisten säännöstelymääräysten aikaa.

Lisäksi tässä vielä joitakin keskihintaesimerkkejä (markkaa) Tilastollisista vuosikirjoista

MAITO/KUORIMATON litra

MEIJERIVOI kilo

PERUNAT viisi litraa

PEHMEÄ RUISLEIPÄ kilo

TUORE SIANLIHA kilo

TUORE SILAKKA kilo

KANANMUNAT kilo

SUOMIMAKKARA kilo

HIENO SUOLA kilo

JA KESKIANSIOITA

HELSINKILÄISEN KAUPUNGIN KIRVESMIEHEN TUNTIPALKKA
joulukuu 1946 58,19
joulukuu 1947 90,11
joulukuu 1948 117,13

OULULAISEN KAUPUNGIN KIRVESMIEHEN TUNTIPALKKA
joulukuu 1946 50,00
joulukuu 1947 68,30
joulukuu 1948 83,69

HELSINKILÄISEN KAUPUNGIN SEKATYÖMIEHEN TUNTIPALKKA
joulukuu 1946 52,05
joulukuu 1947 80,20
joulukuu 1948 103,80

OULULAISEN KAUPUNGIN SEKATYÖMIEHEN TUNTIPALKKA
joulukuu 1946 33,77
joulukuu 1947 63,20
joulukuu 1948 70,37

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hienoa että kysytään sekä hintoja että palkkoja. Siis niin että missä suhteessa tuloihin eläminen maksoi mitäkin. Se ärsyttävä ja turha markka-aikojen hintavertailu nykypäivään ei useimmiten ota huomioon palkkatasoa eikä inflaatiota, se kuudella jakaminen tai kertominen ei ole ollenkaan todenmukaista loputtomiin. Muistan 1200 markan kuukausivuokrani eli noin 200 euroa millä ei saa mitään mistään. Mutten ikävä kyllä muista palkkaani siihen aikaan eli oliko kallis vai halpa vuokra siihen nähden. Näin putoaa pohja koko vertailulta.