Haluaisin jäljittää balladin, jota 19 vuotta sitten kuollut mummini lauloi usein. Laulu kertoo onnettoman rakkauden vuoksi hukuttautuneesta neidosta. Kertosäe…

Kysytty

Hei, haluaisin jäljittää balladin, jota 19 vuotta sitten kuollut mummini lauloi usein.

Laulu kertoo onnettoman rakkauden vuoksi hukuttautuneesta neidosta. Kertosäe menee kutakuinkin näin: "Hältä petturi onnen vei, joka lemmestä tiennyt ei. Hält' elämän viekkaus ryösti, siksi astui hän kuolemaan."

SKS ei löytänyt laulua tietokannastaan ja kehotti kääntymään puoleenne. Osaatteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheen perusteella on syytä uskoa, että kyseessä on ns. arkkiveisu, pitkä eeppinen tarina, jollaiset olivat sata vuotta sitten suosittuja ja 1800-luvulla jopa yksi uutisten välityksen keino.

Kirjastojen kokoelmissa on erilaisia vanhojen laulujen, myös arkkiveisujen, kokoelmia, mutta tilanne, jossa laulusta muistetaan vain kertosäe, on aina ongelmallinen. Kirjastot luetteloivat laulut normaalisti vain nimen (otsikon) perusteella. Kertosäkeen avaaminen on poikkeuksellista.

Se, ettei SKS löytänyt tällaista tekstiä tietokannastaan, on melko huolestuttavaa, koska heillä on lähtökohtaisesti valtava määrä tietoa juuri tällaisista teksteistä. SK julkaisi 1900-luvun alussa sarjaa "Suomen kansan sävelmiä", jonka puitteissa ilmestyi lukuisia laajoja kokoelmia lauluteksteistä ja niiden melodioista. Esimerkiksi osiossa "Laulusävelmiä I-III" on yli 1400 laulua. Näitä lauluja ei valitettavasti ole avattu tietokannoissa niin perusteellisesti, että kertosäkeelläkin voisi hakea. Selaamalla jotain voisi löytyä, näåmä kokoelmat löytyvät mm. HelMet-kokoelmasta.

Itse en googlaamalla löytänyt mitään tähän muistettuun tekstiin viittaavaa. Se ei tarkoita, etteikö teksti ja ehkä nuottikin olla jonkin kokoelman kätköissä, mutta ilman tällaisten kokoelmien selailua asiaa on vaikea todentaa.

Voisi myös olla hyvä vilkaista vuonna 1994 julkaistua kokoelmaa "Balladeja ja arkkiveisuja" (SKS), jossa on yleisesti tunnettujen tekstien (mm. Kreivin sylissä istunut) lisäksi paljon vähemmän tunnettuja kertovia tekstejä. Kirjassa on myös ryhmä "Petollinen rakkaus", joka sisältää 14 laulua.

Heikki Poroila