Otsikko
Haluaisin alkaa lukea espanjankielistä (kauno)kirjallisuutta mutta en tiedä mistä aloittaa! Espanjan tasoni on hyvä, muttei erinomainen, ja pitkien tekstien…

Kysytty

Hei,

Haluaisin alkaa lukea espanjankielistä (kauno)kirjallisuutta mutta en tiedä mistä aloittaa! Espanjan tasoni on hyvä, muttei erinomainen, ja pitkien tekstien lukeminen vaatii keskittymistä. Plussaa siis selkeästä kirjoitustyylistä ja inhimillisestä pituudesta.

Olen oppinut espanjaa Chilessä, ja minua kiinnostaa erityisesti Latinalaisesta Amerikasta peräisin oleva/kertova kirjallisuus. Toisaalta espanjankielisen kirjallisuuden klassikot mistä vain kiinnostavat myös, kunhan eivät ole erityisen vaikeakielisiä tai paksuja järkälemäisiä teoksia.

Osaatko suositella jotakin?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Kielellisen vaikeuden arvioiminen on melko vaikeaa, mutta jos haluaa aloittaa helpommasta päästä, suosittelen kokeilemaan espanjankielisiä lastenromaaneja tai hakemaan verkkokirjastosta easy reader -hakusanalla ja sitten rajaamaan tulokset espanjankielisiin. Tutun kirjan lukeminen uudella kielellä voi myös toimia, jotkut tuttavani käyttävät niin sanottua Harry Potter -metodia kielenopiskelussa - eli lukevat tutun mutta sanastoltaan melko monipuolisen kirjan uudella kielellä.

Espanjankielisistä romaaneista esimerkiksi Julia Navarron, Carlos Ruiz Zafónin, Cecilia Samartinin tai espanjaksi käännetyn Ken Follettin kirjoja ovat muutamat lukijat kuvanneet selkeälukuisiksi. Chileläisen Isabel Allenden Henkien talo eli La casa de los espíritus on erinomainen klassikkoteos, mikäli se ei osoittaudu kieleltään liian vaikeaksi. Klassisista latinalaisamerikkalaisista kirjailijoista mm. Roberto Bolañon, Gabriela Mistralin, Pablo Nerudan, Jorge Luis Borgesin ja Gabriel García Marquezin teoksia löytyy myös espanjankielisinä.Testaamisen arvoinen voisi olla myös antologia nimeltä 17 narradoras latinoamericanas, jossa on espanjankielisiä novelleja eri kirjailijoilta.