Haluaisen aloittelevalle ranskankielen opiskelijalle (9v) jonkun kiinnostavan DVD:n alkukielellä. Mieluimmin tekstitettynä suomeksi. Onko mitään tarjolla? …

Kysytty

Hei,

Haluaisen aloittelevalle ranskankielen opiskelijalle (9v) jonkun kiinnostavan DVD:n alkukielellä. Mieluimmin tekstitettynä suomeksi. Onko mitään tarjolla?
Aivan pienten lasten ohjelmat tuskin kiinnostavat, mutta esimerkiksi muumienkin seikkailut vielä menisivät.
Itseasiassa tuttu tarina uudella kielellä saattaisikin olla paras.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monien elokuvien ääniraita on mahdollista valita  useista eri kielistä. Helmet-haussa kannattaa mennä tarkennetun haun sivulle, kirjoittaa hakuruutuun "ääniraita ranska", valita aineistoksi DVD-levy, kokoelmaksi lasten kokoelma ja kieleksi ranska:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/home?lang=fin&suite=cobalt&advancedSe…

Tässä hakutulos Helmet-kirjastojen kokoelmiin lastenelokuvista, joissa on yhtenä ääniraitana ranskan kieli:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28%C3%A4%C3%A4niraita%20r…

Elokuvia on tässä joukossa monenlaisia ja monenikäisille. Hakua voi halutessaan rajata vielä sivun vasemman reunasta esim. genren tai paikan mukaan. Kun valitsee paikaksi Ranskan, saa pääosin ranskalaisia elokuvia, vaikkapa Asterix-elokuvia:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28%C3%A4%C3%A4niraita%20r…

Useimmissa kirjaston elokuvissa on suomenkielinen tekstitys, mutta asian voi tarkistaa elokuvan luettelointitiedoista klikkaamalla elokuvan nimeä. Kohdassa Kieli kerrotaan valittavat tekstityksen kielet.