Hallussani on savikiekko björneborgarnes march ,helsingfors hornorkester ,a apostol, g.c.-80601:onko lajissaa ensimmäinen

Kysytty

hallussani on savikiekko björneborgarnes march ,helsingfors hornorkester ,a apostol, g.c.-80601:onko lajissaa ensimmäinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Gronowin teoksessa 78 kierrosta minuutissa mainitaan, että ensimmäinen (suomalainen) levytystilaisuus oli Helsingissä vuonna 1904. Äänitysten aikana tallennettiin kaikkiaan 96 kappaletta.

Ilmoittamasi tunnuksen perusteella Finnasta löytyi äänilevy Björneborgarens marsch, esittäjänä Helsingin torvisoittokunta, johtajana Aleksei Apostol. Kyseinen levy on äänitetty marraskuussa 1904.

On siis hyvin mahdollista, että hallussasi oleva savikiekko on, jos ei ensimmäinen, niin ainakin ensimmäisiä äänitettyjä levyjä.

Lähteet:

Pekka Gronow: 78 kierrosta minuutissa, äänilevyn historia 1877-1960, Suomen Jazz&Pop arkisto, 2013

https://www.finna.fi/Record/fikka.4566608