Halkuaisin tarkkaan tietää mistä "Puhelinkakku"- resepti on saanut nimensä.

Kysytty

Haluaisin tarkkaan tietää mistä "Puhelinkakku"- resepti on saanut nimensä. Mihin painokseen tämä resepti on alkujaan laitettu? Ohje on :

"Kotiruoka – keittokirja kotia ja koulua varten. Kahdeksastoista painos, otava"
Tässä minun kirjassani sivu 51, ohje nr. 111 Puhelinkakku.

Vastaus

Vastattu

Puhelinkakun nimeä ei varmaan voi enää tarkasti jäljittää.

MTV uutiset on selvitellyt nimen vaiheita 13.11.2019 :"Puhelinkakun nimen alkuperästä kerrotaan kahdenlaista versiota. Ensimmäisen mukaan sentraalisantrat, eli puhelinkeskuksissa työskennelleet naispuoleiset puhelunvälittäjät, olisivat nautiskelleet puhelinkakkua tauoillaan, ja kakku olisi saanut nimensä siitä. Toisen arvion mukaan nimi viittaa kakun nopeaan valmistumiseen: herkku ehtii valmistua yhden puhelinsoiton aikana. Tarina ei tosin kerro, kuinka pitkä puhelu on kyseessä. " MTV

Unohdetut kakut blogissa on päädytty samaan tulokseen. https://www.satokangas.fi/Unohdetut%20kakut/index.html

Nettikeskusteluissa pohdittiin myös sitä, että kakku olisi nimetty aikansa hienon uutuuden, puhelimen, mukaan.

"Ensimmäinen puhelinlinja rakennettiin Helsinkiin vuoden 1877 lopulla, vain 18 kuukautta sen jälkeen kun puhelin oli patentoitu Yhdysvalloissa." Stat.fi

"Metallitehtailija Johan Nissinen myi puhelimia marraskuusta 1877 alkaen Helsingissä Annankatu 28 sijainneessa patentti- ja agentuurikonttorissaan. Hän myös rakensi vuonna 1877 Suomen ensimmäisen puhelinlinjan tontilleen Annankadun ja Eerikinkadun kulmaan. Johan Nissisen ensimmäisten puhelimien oletetaan olleen Bellin valmistamia." Wikipedia

Ensimmäinen painos Kotiruoka-kirjaa ilmestyi 1908, joten puhelimen mukaan nimetty kakku on saattanut olla mukana alusta alkaen.

Kakun tarkempaa historiaa voisi selvitellä myös Finnan avulla. Haku etsii Suomen kirjastoista ja museoista kuvia, tekstejä, esineitä äänitteitä ja videoita. Finna hakutulos