Hakusessa on vanha (luokkaa 30 vuotta) ammatti/oppikirja.

Kysytty

Hakusessa on vanha (luokkaa 30 vuotta) ammatti/oppikirja.

Mitä muistan varmasti:

- aihepiiri: LISP-ohjelmointikieli
- kieli: englanti
- aika/paikka: kirja on ollut sanotaan 84-90 Espoon Leppävaaran kirjastossa

Mitä muistan huterammin:
- kirja saattoi olla brittiläinen (tosin saattoi tietysti olla myös Yhdysvalloista)
- kirjan kansikuvassa SAATTOI olla kirkkaansinistä väriä (kuvan aihetta en kyllä muista)

Olen kysellyt LISP-harrastajien englanninkielisissä ryhmissä, mutta ei ole tärpännyt. Yleisesti ottaen sieltä tulleissa ehdotuksissa tarjottiin yliopistotasoisia ohjelmoinnin oppikirjoja, joissa satuttiin käyttämään LISP-ohjelmointikieliä, mutta kun tämä kirja ei ollut sellainen: kuka on ne ajat elänyt, muistaa että oli paljon "harrastepohjaista" kirjallisuutta, kotimikroille ja vastaavilla, ennen aikaa kun PC ja Windows jyräsi kaiken. Ja tämä kirja muistuu mieleen sellaisena. Josko siinä puhuttiin jonkun tietyn varhaisen mikron LISP-istä, sitä en muista, mutta voi olla sekin mahdollista.

Vastaus

Vastattu

Kokeilin ensin Helmet hakua, mutta 30 vuotiaita oppikirjoja ei enää ole kokoelmissamme.

Seuraavaksi kokeilin Finna.fi hakua, joka hakee suomen museiden ja kirjastojen kokoelmista. Siletä löytyi hakusanalla LISP language 7 ehdokasta. Finna hakutulos

esim 1990 julkaistu Steel, Guy L.:Common Lisp: the language

Myös Googlen teoshaulla löytyy Lisp-oppaita. Haun voi rajata vuosiluvuilla. Google hakutulos

esim. 1987 Stephen Slade: The Programming Language: a Dialect of LISP

Toivottavasti nämä auttavat eteenpäin.