Otsikko
Hakusessa on kirja, joka kuvaa Suomesta Venäjälle lähetetyn sotilaan seitsenvuotista matkaa salaisissa tiedustelutehtävissä. Sotilas joutui viettämään aikansa…

Kysytty

Hei,
hakusessa on kirja, joka kuvaa Suomesta Venäjälle lähetetyn sotilaan seitsenvuotista matkaa salaisissa tiedustelutehtävissä. Sotilas joutui viettämään aikansa täysin näkymättömänä keräten muun muassa ruokansa luonnosta ja maaten pitkiä aikoja poterossa lehdillä peitettynä. En valitettavasti tiedä, mistä sodasta on kyse enkä myöskään, milloin teos on julkaistu. Soivatko kellot kellään, mikä kirja voisi olla kyseessä? Pukinkontissa olisi tuon teoksen mentävä aukko...

Mukavaa joulun odotusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mieleen tulee Henrik Tikkasen satiirinen romaani Unohdettu sotilas. Sitä ei ole nyt omassa kirjastossa saatavilla, joten en voi tarkistaa.

Toinenkin kirja tuli vielä mieleen. Heidi Ruotsalaisen romaani Kylmän sodan agentti: kaukopartiojohtaja Lauri Solehmaisen elämäntarina kertoo salaisista tiedustelutehtävistä Naton agenttina mm.
Murmanskin alueella maailmansotien jälkeen. Kirja on julkaistu 2011, joten sitä ehkä on vielä myynnissäkin.