Hakusessa kirja lapsuudestani. Mummolassa luimme aina lastenkirjaa, jossa oli ihanat värikkäät kuvat. Kirjassa oli saari jolla kasvoi puu, jossa oli kauniit…

Kysytty

Hakusessa kirja lapsuudestani.
Mummolassa luimme aina lastenkirjaa, jossa oli ihanat värikkäät kuvat. Kirjassa oli saari jolla kasvoi puu, jossa oli kauniit värikkäät lehdet. Saarella oli erilaisia taruhahmoja, ainakin noitia ja jättiläisiä, jotka yrittivät saada puusta jotakin tai kiivetä sen latvaan. Mikään ryhmä ei siinä kuitenkaan onnistunut. Lopulta taruhahmot taisivat tehdä yhteistyötä.
Tässä kaikki mitä kirjasta muistan. Olisin ikionnellinen jos näillä vinkeillä selviäisi edes jotakin. Olen syntynyt vuonna 1988 ja lukenut kirjaa varhaislapsuudessani 90-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja on Winfried Wolfin kirjoittama ja Manfred Schlüterin kuvittama Unipuu (Kustannus-Mäkelä, 1987). Siinä Mikko pyörii sängyssään eikä saa unta. Haamut, noidat, jättiläiset ja taikurit kiertävät hänen vuodettaan. Mikko haluaa nukkua ja noituu häiritsijät pienelle saarelle meren keskelle. Saarella kasvaa yksi ainoa puu. Haamut, noidat, jättiläiset ja taikurit huomaavat puun ihanat kukat, joita kaikki ryhtyvät havittelemaan - ensin kukin ryhmä yksin, lopulta yhteistyössä. Aina, kun joku yrittää tarttua ihmekukkiin, puu kasvaa ja kädet tarttuvat tyhjään, kukat pysyvät saavuttamattomissa...