Hakuaisin luonnehdintaa chick-lit -kirjallisuudesta. Miten se suomennetaan? Luetaanko kirjat ns. romanttiseen kirjallisuuteen? Onko tämä laji kohdistettu…

Kysytty

Hakuaisin luonnehdintaa chick-lit -kirjallisuudesta. Miten se suomennetaan? Luetaanko kirjat ns. romanttiseen kirjallisuuteen? Onko tämä laji kohdistettu kolmekymppisille. Pidin kovasti Mhairi McFarlanen kirjasta Tyttö muiden joukossa. Ei kai luokitella kioskisellaiseksi. Haluaisin suositella fb:ssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Chick lit –termiä on hankala suoraan suomentaa, usein suomenkielisessäkin puheessa käytetään alkuperäistä englanninkielistä termiä. Joskus tosin kuulee puhuttavan myös ”sinkkukirjallisuudesta”, sillä useimmiten chick lit –kirjojen päähenkilönä on juuri 20-30 –vuotias sinkkunainen.

Maria Säkön mukaan ”chick litille ei ole olemassa tarkkaa määritelmää. Joillekin se tarkoittaa miehenmetsästyksestä kertovaa höttöä. Jotkut niputtavat siihen lähes kaikki teokset nuorehkon naisen itsensä etsimiskirjoista arkisiin perhekuvauksiin.” (Ylioppilaslehti, 30.11.2007) Joidenkin keskeisimpien chick lit –kirjailijoiden (kuten Helen Fieldingin, Marian Keyesin, Sophie Kinsellan ym) romaaneissa päähenkilöt vanhenevat kirjailijoidensa mukana ja myös aiheet siirtyvät nuoren naisen miehen etsimisestä äitiyteen ja keski-ikäisen naisen parisuhteen ja perhe-elämän kuvaukseen.

Osa chick lit –genreen miellettävistä kirjoista löytyy kirjastoissa romantiikka- tai viihde-hyllystä, osa taas ihan tavallisen kaunokirjallisuuden joukosta. Näin ollen chick lit –kirjallisuutta ei voida todellakaan pitää niin yksiulotteisena lajityyppinä kuin vanhanaikaista kioskikirjallisuutta, johon kuuluivat esimerkiksi Harlekiini –sarjan kirjat. Juri Nummelinin mukaan niin sanottujen kioskipokkareiden kukoistuskausi päättyi jo 1990 –luvun alussa. Nykyäänhän kioskien hyllyille ovat löytäneet tiensä jo monet laatupokkaritkin, kuten vaikkapa Sofi Oksasen Puhdistus. Suosittelisin siis Mhairi McFarlanen kirjaa Facebookissa ihan hyvällä mielellä!

Lähteitä:
Nummelin, Juri: Sotaa, sutinaa, seikkailuja. Suomalaisesta kioskikirjallisuudesta. (Avain, 2014)
http://ylioppilaslehti.fi/2007/11/aikuisten-tyttokirjat/
http://www.lily.fi/blogit/tuhat-ja-yksi-kirjaa/chick-lit-bloggarin-aakk…
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kioskikirjallisuus
https://en.wikipedia.org/wiki/Chick_lit