Haen tietoa leopardeista. Pystyn käyttämään internetiä sekä kirjaston kirjoja. Mm. seuraavista asioista minun täytyy kirjoittaa esitelmässäni: tuntomerkit …

Kysytty

Haen tietoa leopardeista. Pystyn käyttämään internetiä sekä kirjaston kirjoja. Mm. seuraavista asioista minun täytyy kirjoittaa esitelmässäni: tuntomerkit (koko), elinympäristö, ravinto, lisääntyminen, viholliset luonnossa ja ympäristöuhkat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyy tietoa leopardista. Suomenkielisiä löydät esimerkiski evreka-haun kautta ( http://www.evreka.fi/ ). Täsmällisin haku tulee käyttämällä hakusanoina "Panthera pardus", ja valitsemalla kieleksi suomi. esimerkiksi sivu http://pp99.fazermakeiset.fi/3611/ppleopardi.htm

Muilla kielillä löytyy myös paljon leopardista myös paljon tietoa. Jos vaihdat kieleksi englannin ja siirrät valintanapin kohtaan "hae maailmalta", saat yli 1500 viitettä, joiden läpi kahlaamisessa on tietenkin työtä. SIeltä voisi poimia esimekiksi osoitteen http://library.thinkquest.org/11234/leopard.html

Seuraavista kirjoista löydät leopardeja koskevia tietoja:

KINGDON, Jonathan: The Kingdon Field Guide to African Malmmals. Academic Press,
1998. S. 282-283.
(saatavana Oulun kaupunginkirjaston lanausosastolta, sisältää mm. leo-
pardin nykisen levinneisyyden)

KODIN suuri eläinkirja 5 ; Le-Merim. Weilin&Göös, 1980. S. 48-53.
(saatavana Oulun kaupunginkirjaston lastenosastolta)

PUSCHMANN, Wolfgang: Petoeläimet. Valtion painatuskeskus, 1989. S. 199-201.
(saatavana Oulun kaupunginkirjaston lainausosastolta)

SMOLNIK, Hans-Wilhelm: Eläintieto 2 ; nisäkkäät. Otava, 1974. S. 13
(saatavana Oulunsuun kirjastosta, pääkirjaston kappale lainassa)