Haen jännityskirjaa, jonka tapahtumat keskittyvät Venäjälle, Jamalo-Nenetsiaan ja erityisesti Salehardin kaupunkiin. Kirja on suomennettu, ja olen sen lukenut…

Kysytty

Haen jännityskirjaa, jonka tapahtumat keskittyvät Venäjälle, Jamalo-Nenetsiaan ja erityisesti Salehardin kaupunkiin. Kirja on suomennettu, ja olen sen lukenut joskus kovakantisena. On ilmestynyt ehkä 15-20 vuotta sitten. Kirjailija on muistaakseni joko britti tai amerikkalainen, ei venäläinen. Kirjan nimessä saattaa esiintyä sana punainen, mutta kirja ei ole Punainen lokakuu eikä myöskään Punainen elokuu, ne olen jo tsekannut. Saattaa olla myös, että muistan koko punainen-sanan väärin.
Kirjan juoni alkaa siitä, kun ulkomaalainen mies on vieraana neuvostoliittolaisella datshalla ja samaan aikaan lähistöltä vankileiriltä karkaa pari vankia. Alkaa tapahtua julmia murhia, ja tapahtumia ryhtyy relvittämään mm. naispuolinen neuvostomiliisi. Kirja ei ole pelkkä dekkari, vaan siinä kuvaillaan hyvin, mitä Neuvostoliitto teki pohjoisen alkuperäiskansoille, varsinkin nenetseille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on Eduard Topolin Punaista kaasua (Gummerus 1988).
Kirjan saatavuustiedot löytyvät HelMetistä osoitteessa www.helmet.fi.