Gustaf Fagerholm rakennutti Lahteen 1900-luvun alussa kolmikerroksisen liiketalon Aleksanterinkadun ja Mariankadun kulmaan. Löytyisikö tästä enemmän tietoa,…

Kysytty

Gustaf Fagerholm rakennutti Lahteen 1900-luvun alussa kolmikerroksisen liiketalon Aleksanterinkadun ja Mariankadun kulmaan. Löytyisikö tästä enemmän tietoa, mielellään kuva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Unto Tupalan teoksessa Kun Lahti rakennettiin (1995) s.204-208 käsitellään korttelin XIII tontin 57 eli Aleksanterinkatu 13:n ja Mariankatu 21:n historiaa.
Sivulla 205 on osasuurennus v. 1908 kuvatusta postikortista, jossa näkyy v. 1908 valmistunut kolmikerroksinen kivitalo. Se ei ole aivan Aleksanterinkadun ja Mariankadun kulmassa, jossa on vuonna 1890 rakennettuja matalia puurakennuksia, mutta samalla tontilla siis kuitenkin.

Talo näkyy joissakin Lahden torin kuvissa ainakin Pertti Hammarin teoksessa Lahti : kylästä kaupungiksi, s.51,53 ja 57(2014), mutta vain osana katunäkymää.

Vuonna 1927-29 rakennettiin Mariankadun kulmaan asti koko tontin pituinen Fagerholmin liike- ja asuinrakennus, joka myös tunnettiin Fagerholmin talona, sittemmin kulman rautakaupan mukaan Teräksen talona. Tupalan mukaan vanha kivirakennus jätettiin uudisrakennuksen sisälle, sitä korotettiin kahdella kerroksella ja julkisivu muotoiltiin uudelleen yhdenmukaiseksi osaksi uudisrakennuksen julkisivua.

Olli Järvisen artikkeli Etelä-Suomen sanomissa 8.7.1973 (s.9) 'Kangaskauppias ja kunnallismies G. Fagerholm' sisältää muutaman rivin myös 1908 rakennetusta talosta.

Kalle Achté muistelee elämää Fagerholmin talossa artikkelissa 'Naapureitamme Fagerholmin talossa ja muita perheystäviä'. Talo on jo se 1920-luvulla rakennettu ja itse rakennus sivuosassa (Hollolan Lahti 1992:1, s.9-12).