Grimbergin Kansojen historian osassa 4 sivulla 240 mainitaan luvussa Parodian alkulähteillä teos Sammakkojen ja hiirien taistelu. Onko kyseistä teosta olemassa…

Kysytty

Grimbergin Kansojen historian osassa 4 sivulla 240 mainitaan luvussa Parodian alkulähteillä teos Sammakkojen ja hiirien taistelu. Onko kyseistä teosta olemassa suomen kielellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen teos on nimeltään Batrakhomyomakhia (Rottahiiritaistelu) ja sen tekijästä ei ole tietoa.
Rottahiiritaistelussa parodioidaan antiikin sankarieepoksia, mm. Homerosta. Gunnar E. Rancken on suomentanut katkelmia teoksesta ja käännökset löytyvät vuonna 1927 ilmestyneestä kirjasta Poimintoja klassillisesta runoudesta. Ranskankielisen käännöksen (La Batrachomyomachie ou Combat des grenouilles et des rats. 1865) pituus on 70 sivua, suomennettuna on vain 7 sivua.

Tiedonlähteenä tiedon etsimisessä oli Maarit Kaimion, Teivas Oksalan ja H.K. Riikosen teos Antiikin kirjallisuus ja sen perintö.