Fredrik Backmanin Kiekkokaupunki - kuinka nuorelle se on sopivaa luettavaa? Tarkoitan esim. kohtauksia, joissa on seksiä ja/tai väkivaltaa. Kiitos vastauksesta!

Kysytty

Fredrik Backmanin Kiekkokaupunki - kuinka nuorelle se on sopivaa luettavaa? Tarkoitan esim. kohtauksia, joissa on seksiä ja/tai väkivaltaa. Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Kirjoissa ei ole ikärajoja samaan tapaan kuin esimerkiksi elokuvissa, joten varsinaista ikärajaa Kiekkokaupungille en pysty sanomaan. On paljolti lukijasta kiinni, millaista sisältöä hän haluaa ja pystyy lukemaan. Jo jotkut alakouluikäiset saattavat pitää esimerkiksi jännityskirjallisuudesta, vaikka osa aikuisistakin pitää sitä liian ahdistavana tai jännittävänä. Myös lasten ja aikuisten erilaiset kokemusmaailmat vaikuttavat lukukokemukseen. Ajatellaan, ettei lapsi pysty päässään kuvittelemaan pahempaa kuin mitä hänen kokemusmaailmansa käsittää. Siten luettu teksti ei välttämättä tunnu lapsesta tai nuoresta samalta kuin aikuisesta.

Kirjojen ikärajoista on aiemmin kysytty kirjastonhoitajalta: https://www.kirjastot.fi/kysy/miksi-kirjoissa-ei-ole-ikarajoja

YleX:n selvitys kirjojen ikärajoista: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/09/ylex-selvitti-miksei-kirjoilla…