"EU-kansalaiset pääsevät jälleen matkustamaan Yhdysvaltoihin marraskuussa, jos he ovat saaneet täyden rokotussarjan ja käyvät koronatestissä sekä kontaktien…

Kysytty

"EU-kansalaiset pääsevät jälleen matkustamaan Yhdysvaltoihin marraskuussa, jos he ovat saaneet täyden rokotussarjan ja käyvät koronatestissä sekä kontaktien jäljityksessä." Mitä edellä mainitussa lauseessa oleva kontaktien jäljitys tarkoittaa? Mitä toimia se matkustajalta edellyttää? Vastaukseen mielellään lähdeviittaus. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Yhdysvalloissa tuli 8.11.2021 voimaan määräyksiä, jotka mahdollistavat maahantulon koronarokotuksen saaneille ja tietyin poikkeuksin myös rokottamattomille lentomatkustajille. Yksi vaatimuksista maahantulolle on yhteystietojen (engl. contact information) antaminen kolme vuorokautta ennen lennon lähtöä kontaktien jäljitystä (engl. contact tracing) varten. Matkustaja antaa tiedot käyttämälleen lentoyhtiölle, joten tietojen keräämistapa riippuu yhtiöstä. Matkustajalta vaaditaan seuraavat tiedot ja vahvistus niiden oikeellisuudesta:

  • koko nimi
  • osoite Yhdysvalloissa
  • ensisijainen puhelinnumero
  • toissijainen puhelinnumero tai hätäyhteyshenkilön puhelinnumero
  • sähköpostiosoite

Käyminen "kontaktien jäljityksessä" on siis hieman harhaanjohtavasti ilmaistu. Yksi Yhdysvaltain tautiviranomaisen CDC:n määräyksistä koskee kontaktien jäljitystä, mutta sen vaatimus maahantulolle on ainoastaan yhteystietojen antaminen lentoyhtiölle.

Lähteet ja lisätietoa (englanniksi):

https://www.cdc.gov/quarantine/order-collect-contact-info.html

https://travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/emergencies/covid-19-faqs-for-travel-to-the-us-information.html