Etsitään karjalaista hääpuhetta tai häärunoa. Onko tietoa kuka olisi kirjoittanut tai mistä teoksesta löytyisi ja minkä nimisenä?

Kysytty

Etsitään karjalaista hääpuhetta tai häärunoa. Onko tietoa kuka olisi kirjoittanut tai mistä teoksesta löytyisi ja minkä nimisenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Johannes Häyhän teoksesta Perhe ja kylä: kuvaelmia itäsuomalaisten vanhoista tavoista (SKS 1983) löytyy pitkähkö hääonnitteluruno (s.288). Myös Kantelettaresta löytyy runsaasti hääaiheisia runoja, osa suunnattu morsiamelle ja osa sulhaselle.