Etsitään ilmeisesti Martti Haavion satukirjaa, jossa susi syö pikku kilit. Metsästäjä tappaa suden ja pikku kilit pelastuvat suden mahasta ja juoksevat…

Kysytty

Etsitään ilmeisesti Martti Haavion satukirjaa, jossa susi syö pikku kilit. Metsästäjä tappaa suden ja pikku kilit pelastuvat suden mahasta ja juoksevat iloisina äiti-kilin luokse. Kirjassa on useita muitakin satuja. Kauniit nelivärikuvat rikastuttavat kirjan ilmettä. Kirjan nimi ja painovuosi ovat unohtuneet. Kirjasta on otettu varmaankin useita painoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Martti Haavion kokoama Iloinen eläinkirja - eli kaksitoista viisasta mestaria (WSOY). Kirjassa on Haavion kokoamia ja muokkaamia satuja eri kansojen sadustoista. Teoksesta on otettu lukuisia painoksia, ensimmäinen ilmestyi vuonna 1946; tuorein, 14. painos on vuodelta 2002. Kirjaan on kaksi eri kuvitusta. Ensimmäinen kuvitus on Matti Verkaksen. Vuonna 1953 ilmestyneestä kolmannesta painoksesta lähtien kirjassa on ollut uusi, Helga Sjöstedtin tekemä kuvitus. Kirjassa on osin mustavalkoinen ja osin monivärikuvitus.

Satu Seitsemän pientä kiliä löytyy vuoden 1981 painoksesta sivulta 37.

http://lastenkirjainstituutti.fi/