Etsiskelen vanhan virren nuotteja. Kyseessä on virsi nimeltään "Pois makea maailma jää"

Kysytty

Hei!

Etsiskelen vanhan virren nuotteja. Kyseessä on virsi nimeltään "Pois makea maailma jää"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on kaiketi vuoden 1701 virsikirjan numero 274 "Pois makia mailma jää! Mun sielun' päänänsä Täält pyrkii ylös vielä...", joka vuoden 1886 virsikirjassa oli numerolla 392 ("Pois mailma makia! Sieluni halajaa Pois turhuudesta tästä...") ja vuoden 1938 numerolla 452 ("Pois turha maailma, Sua en mä halaja..."). Uusimpaan vuoden 1986 kirjaan teksti ei enää päässyt.

Vuoden 1701 virsiin löytyy nuotit teoksesta

Yxi tarpelinen nuotti-kirja : Vuoden 1702 painettu virsisävelmistö : Näköispainos ja kriittinen editio / Toimittanut Erkki Tuppurainen. -Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2001.

Osa näistä sävelmistä löytyy myös sivulta
http://www2.siba.fi/virtuaalikatedraali/vanhatvirret/vv.html
Nähdäkseni ei kuitenkaan numero 274 (mahdollisesti sitä on veisattu jonkun muun ko. lähteeseen sisältyvän virren säveleen).

Vuoden 1938 kirjassa virttä laulettiin samalla sävelellä kuin nykyisen kirjan numeroa 308 ("Ah Jeesus Herrani..."), mahdollisesti myös v. 1886.

Vuoden 1886 virsikirjaan ilmestyi koraalikirja v. 1888 (Richard Faltin).

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kyseisen virren nuotit ovat Faltinin koraalikirjassa numerolla 96. Nuotit saa pdf-tiedostona http://http://koraali.net16.net/pdf/F096.pdf . Sieltä löytyy myös muita nuotteja Faltinin koraalikirjasta sekä nuotit soitettuina mp3-tiedostoina.

Siis linkin piti olla... koraali.net16.net/pdf/F096.pdf