Etsiskelen kaikenlaista tietoa suomalaisista kodeista, jotka ovat jotakin muuta kuin rivi-, pari-, kerros- tai omakotitaloja. Tiedän muutaman esimerkin:…

Kysytty

Etsiskelen kaikenlaista tietoa suomalaisista kodeista, jotka ovat jotakin muuta kuin rivi-, pari-, kerros- tai omakotitaloja. Tiedän muutaman esimerkin: pallotalo, pyörivä talo, liikkuva talo, vesitorniin rakennettu talo, kivilinna. Mitä muuta löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pallotalosta, eli Futuro -talosta, ovat Marko Home ja Mika Taanila toimittaneet teoksen Futuro : tomorrow's house from yesterday = Futuro : tulevaisuuden talo menneisyydestä, Helsinki, Desura 2002. Kirjan liitteenä on myös dvd.
Futurosta löytyy internetissä artikkelit mm. seuraavilta sivuilta:
http://www.m-cult.net/mediumi/article.html?articleId=60&page=1
ja
http://www.kiasma.fi/site/pop/pop.php?tid=61&lang=fi&mo=

Asuinkäyttöön muutetuista rakennuksista löytyy lehtiartikkeleita, esim:

Teinilä-Huittinen, Leena, Hulppeasti holvien alla, Kodin Pellervo,ISSN 1456-7210, Vu/nro/sivu 2007 ; 3 ; 36-41.
Artikkeli kertoo kuinka Lars-Erik Nyman ja Helena Lehtinen kunnostivat tiilisen Säästöpankin rakennuksen kodikseen Urjalassa.

Mustonen, Esa, Vanha navetta uuteen käyttöön : lehmien, sikojen ja lampaiden asuinsija sopii myös ihmisille : navetta asunnoksi, Käytännön maamies, ISSN 0022-9571,
Vu/vsk/nro/s 2005 ; (53) ; 14 ; 14-21
Riitta ja Esa Mustosen vanhan navettarakennuksen muuttaminen asuinrakennukseksi. - Lisäksi erillinen liite: Vanhan navetan muuttaminen asuinkäyttöön (rakennuspiirrokset ja profiilikuvat). - Lisäksi arkkitehti Matti Valkeavirran haastattelu "Suunnittelija: Vanhan rakennuksen ehdoilla"

Orrenmaa, Anssi, Ränsistynyt tiilimylly pelastettiin asunnoksi, Rakennuslehti, ISSN 0033-9121,
Vu/vsk/nro/s 2006 ; (40) ; 31 ; 28-29.
Vaasalaiset Eija ja Martti Marjamäki urakoivat 1920-luvulla rakennetun myllyn asunnoksi.

Saarenoja, Anne, Hevostallista tuli unelmien koti,Eeva,
ISSN 0358-8351, Vu/vsk/nro/s 2006 ; (73) ; 10 ; 72-75
Hevostallin muuttuminen moderniksi asunnoksi.