Miten suomen esihistoriallisella(ennen kristinuskon vaikutusta) ajalla suhtauduttiin vanhuksiin, sairaisiin, kehitysvammaisiin yms.?

Kysytty

Etsisin sellaista tietoa ja kirjaa jossa kerrottaisiin miten suomen esihistoriallisella (ennen kristinuskon vaikutusta)
ajalla suhtauduttiin vanhuksiin, sairaisiin, kehitysvammaisiin yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen esihistoriallinen aika on melkoisen pitkä. Se alkaa jääkaudesta ja jatkuu pohjolan viikinkiajan loppuun ja kristinuskon tuloon. https://web.archive.org/web/20160411022107/http://www.kansallismuseo.fi/fi/kansallismuseo/opetus/opetuspaketit/esihistoria

Koska kirjoitettuja lähteitä ei ole, on ihmisten arki jäänyt arvailujen varaan. Emme aivan varmasti tiedä, miten he suhtautuivat vähäväkisiin kanssakulkijoihinsa.

file:///C:/Users/e23lib/Downloads/58694-Artikkelin%20teksti-59976-1-10-20160620%20(1).pdf Ihmiskuvaa voidaan hahmottaa esimerkiksi esinenäyttelyjen perusteella.

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154774/ihmisjak.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monissa suomen historiasta kertovissa kirjoissa on pieni alkuosa esihistoriallisen ajan kuvausta, mutta perusteellisempaa perheen, suvun ja yhteisön tapojen selvitystä en niistä löytänyt. Esim. Melindahaku sanoilla Suomi, esihistoria, sosiaalihistoria. https://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/U4KN6BIP9Y39ARG9AYLHD2X4FD77D8GER51BSYG46F3C3IEXLS-00019?func=short-0&set_number=253400

Kenties Yrjö-Koskisen väitöskirjasssa löytyisi jonkinlaista tapojen kuvausta? Suomalaisten heimojen yhteiskunta-järjestyksestä pakanuuden loppu-aikoina : vertailevaan sosiologiaan perustuva tutkimus / Y. K. Yrjö-Koskinen 1890

Hieman uudempaa tutkimusta esihistorian ajasta voi lukea teoksista: Esihistoria on tässä / Vesa-Pekka Herva ja Antti Lahelma ; julkaisija: Museovirasto 2017

ja Matka muinaiseen Suomeen : 11 000 vuotta ihmisen jälkiä / Ilari Aalto ja Elina Helkala 2017

Esihistorian tutkimuksesta yleensä löytää tietoa kirjasta Ennen, muinoin : miten menneisyyttämme tutkitaan / toimittanut Riho Grünthal 2002

Monet kirjaiijat ovat kuitenkin halunneet kuvitella esihistoriallisen ajan elämää ja luoda siitä oman fiktiivisen käsityksensä. Pätevin heistä lienee suomalainen paleontologi Björn Kurten (1924-1988). Hänen kaksi teostaan: Musta tiikeri ja Mammutin suojelija kertovat kivikauden ajasta täällä pohjolassa.

Pekka Halosen Peuraheimo on uudempi yritys kuvata esihistoriaa ja Suomen asuttamista.

Mielenkiintoista luettavaa voisi olla myös Viikinkiaika Kalevalan kertomana / Pentti Viita.