Etsisin epätoivoisesti karjalan murteella olevaa onnittelurunoa/värssyä - olisko apuja ?

Kysytty

Etsisin epätoivoisesti karjalan murteella olevaa onnittelurunoa/värssyä - olisko apuja ?

Vastaus

Vastattu

Alla on lista runokirjoja karjalan murteella:

Metiseltä mättäältä, kultaiselta kunnaalta : luontokuvia Kalevalan mailta/Ikonen, Vesa ; toim. Ignatius, Tarja.Hiidenkirja 2012 (Kuvateos yhdistää Pielisen Karjalasta 1800-luvulla kerätyn kansanperinteen nykypäivän luontovalokuviin).

Älä minnuu unoha!/Lehtiö, Maritta. Kustannus HD 2014

Runoja Vienasta/Lesonen, Paavo. Juminkeko [2019]

Hyvästhä täs käi : karjalaisrunoja/Nenonen, Jari. Rehti-Jalmari 2007

Arje ihme/Pääkkönen, Anneli. Mediapinta 2017.

Mahottoma hyvvää : runoja karjalan murteella/Pääkkönen, Anneli. Mediapinta 2020.

Kuletut kujaset/Viholainen, Asko. Urjalan Karjalaiset 2008

Murteet murenoot/Viholainen, Asko. Urjalan Karjalaiset 2009

Pimiä laulaa/Viholainen, Asko. Urjamedia [2020]

Mie rakastan sinnuu karjalaks. Rakkausrunoja Etelä-karjalan murteelle kääntänyt Helena Anttonen. Minerva 2006.

Sananparsien suunnalta saattaisi löytyä tilanteeseen sopiva. Esim. Lauhakankaan Parempi pyy (2013) sisältää sananparsia kautta maan, mutta keruupaikka on aina mainittu. Esim. "Ilosest ellää pittää vaik syvän märätköö." KIVENNAPA