Etsintäyritys: Kuulin kerran kirjasta, jossa muistaakseni kertojana nainen, joka palasi miehitettyyn Pariisiin ja observeerasi miten sujuvasti kaupunkilaiset…

Kysytty

Etsintäyritys: Kuulin kerran kirjasta, jossa muistaakseni kertojana nainen, joka palasi miehitettyyn Pariisiin ja observeerasi miten sujuvasti kaupunkilaiset sopeutuivat uuteen järjestykseen. Muistaakseni nainen oli siis asunut kaupungissa ennen miehitystä, muuttanut pois ennen miehitystä ja sitten miehityksen aikana palasi. Teemana se, kuinka helposti ihmiset sopeutuivat uuteen normaaliin.

Ilmestynyt varmaankin ainakin englanniksi. Joskus vuoden 2009 tienoilla tästä oli ehkä puhetta ystävän kanssa, joka oli lukenut ja suositteli, kuttei enää muista.

Tämä kirja kiinnostaisi kovasti, koska olen miettinyt samanlaisia teemoja ilmastonmuutoksen suhteen - miten sopeudumme elämäämme Hesarin viikoittaisten ilmastotuhouutisten ja pakolaisten hukkumisuutisten kanssa, jatkamme elämäämme uudessa normaalissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti etsintä ei tuottanut tulosta, tätä juonta ei tunnistettu. Kahlailin tuota Kirjasampoa, mutta sieltäkään en oikein välttämättä sopivaa löytänyt hakusanalla Pariisi. Paljon osumia tuli kuitenkin, joten voisi olla, että itse tunnistaisit sieltä teoksen, jos se siellä on kuvattu, tässä linkki http://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/pariisi . Yksi muistelmateos, joka sijoittuu sodanaikaan ja miehityksen aikaan, on Simone de Beauvoir'in Voimat vuodet 1939-1944, voisiko tästä olla kyse? Täällä on hiukan kuvausta teoksesta, https://anitavalikangas.wordpress.com/2010/10/04/kahvilaelamaa-toisen-m…

0 ääntä

Kommentit

Veikkaisin Irène Némirovskyn Ranskalaista sarjaa.