Etsin kirjoja maahisista tai luonnon mystiikasta

Kysytty

Hei! Etsin ystävälleni kirjoja maahisista tai luonnon mystiikasta. Tekstien tulisi olla kirjoitettu vuosisadan vaihteessa tai aiemmin. Kiitos jo etukäteen! Varmaan kelpaisivat tekstit 1800-1900 luvun vaihteesta, mutta mahtaako niitä olla.. 1900-2000 -luvulta myös.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Simonsuurin toimittamaan Myytillisiä tarinoita -teokseen (SKS) on koottu vanhan kansan tarinoita kummituksista, haltioista, peikoista ja muista yliluonnollisista olennoista. Kirja ilmestyi alun perin vuonna 1947, ja siitä on otettu useita uusia painoksia.

Uno Harvan Suomalainen muinaisusko (SKS) käsittelee suomalaista kansanuskoa ja mytologiaa. Teos ilmestyi alun perin vuonna 1948, ja siitä on otettu uusi painos 2018.

Elina Rannan Haltijoitten mailla, maahisten majoissa : maan, metsän, veden ja vuoren väki (WSOY, 1996) kertoo vanhoista suomalaisesta taruolennoista ja myyteistä.

Nina Haikon ja Minna Lämsän Pieni maahiskirja (Kustannus-Puntsi, 2002) on graafisen suunnittelun opinnäytetyönä syntynyt kirja, jonka tarinat ovat peräisin Suomalaisen kirjallisuuden seuran arkistosta.

Vanhoja tekstejä voi etsiä ja myös digitoituna lukea Kansalliskirjaston Doria-tietokannasta. Esimerkiksi seuraavat teokset voisivat olla kiinnostavia:

Eurén, Gustaf Erik: Muinaisten suomalaisten pakanalliset epäjumalat (1858): https://www.doria.fi/handle/10024/147626

Paulaharju, Samuli: Seitoja ja seidan palvontaa (1932): https://www.doria.fi/handle/10024/59690

Samuli Paulaharju on kirjoittanut useita kansatieteellisiä teoksia Suomen eri alueilta, ja niistä monissa käsitellään myös uskomuksia: https://www.doria.fi/handle/10024/59674/recent-submissions.