Tutkimuksia Murrostorstaista tai työttömistä mediassa?

Kysytty

Etsin vuoden 1993 työttömien järjestämään Murrostorstai-mielenosoitukseen (4.11.1993) liittyvää tutkimusta, ei juuri löydy mitään, voitteko auttaa?

Etsin myös tutkimusta siitä miten työttömistä kirjoitetaan julkisuudessa, tai miten työttömiä representoidaan mediassa. Paras tulos on leipäjonojen asiakaskuntaa tutkivat analyysit. Haluan kuitenkin rajata tämän juuri työttömiin, en köyhiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Murrostorstaista ei oikein löytynyt tutkimuksia. Luultavasti yksittäinen mielenosoitus ei oikein vielä riitä tutkimuksen aiheeksi.

Työttömistä ja työttömyydestä mediassa löytyy sen sijaan kohtuullinen määrä etenkin pro gradu -tutkielmia. Ainakin osa niistä löytyy myös netistä. Tällaisia graduja kannattaisi ainakin katsoa:

Haavisto, Sanna: Työttömyys valtadiskurssin uutisissa (pro gradu; Helsingin yliopisto, 2001)

Hannula, Riikka: Osallistavan sosiaaliturvan puhetavat. Diskurssianalyyttinen tutkimus osallistavasta sosiaaliturvasta ja sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta poliitikkojen puheenvuoroissa (pro gradu; Helsingin yliopisto, 2016)

Hujanen, Rasmus: Työttömät: Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa rakentuvia kulttuurisia merkityksiä (Jyväkylän yliopisto 2015)

Hänninen, Hanna: Nuorten työttömyyteen suhtautumisen muutos 1980- ja 2010-lukujen välillä haastatteluaineistojen valossa (pro gradu; Helsingin yliopisto, 2014)

Keväjärvi, Tiina: Työttömyys median ja kansalaisten agendalla : Helsingin Sanomien ja Kainuun Sanomien työttömyysaiheiset pääkirjoitukset ja yleisönosastokirjoitukset vuosina 1988-1997 puheenvuoroissa (pro gradu; Helsingin yliopisto, 1999)

Konkka, Heidi: Uhri, uhka vai voimavara? : maahanmuuttajat, vanhukset ja työttömät yhteiskunnallisen luokittelun kohteina (pro gradu; Helsingin yliopisto,  2014)

Laman julkisivut : media, kansa ja eliitit 1990-luvun talouskriisissä (Palmenia-kustannus, 2002)

Lillqvist, Ella: Työtön suomalaisessa diskurssissa: Korpusavusteinen tutkimus työttömiä koskevista puhetavoista (pro gradu; Aalto-yliopisto, 2010)

Norrmén, Kimmo: Työttömyys ja puolueet : sisällönanalyysiin perustuva tutkimus puoluelehtien pääkirjoitusten suhtautumisesta työttömyyteen (pro gradu; Helsingin yliopisto, 1984)

Pelli-Vauhkonen, Katri: "Koulutus ei mene koskaan hukkaan" : Nuorisotyöttömyyden diskurssit aluelehdissä (pro gradu; Helsingin yliopisto, 2004)

Koska nämä on vain etsitty tietokannoista, en osaa sanoa, onko sisältö kannaltasi olennaista. Katsoin tutkielmat sillä perusteella, että niissä käsitellään jollakin tavalla työttömyyden esittämistä mediassa. Näkökulmat kuitenkin vaihtelevat, samoin tieteenalat. Noista saatat hyvinkin löytää myös lisää lähteitä.