Kuvakirja talveen varautuvasta oravasta

Kysytty

Hei! Etsin vanhaa kuvakirjaa lapsuudestani. Kirja kertoi talveen varautuvasta oravasta. Mieleeni on jäänyt vain kohta, jossa orava piilottaa käpyjä talven varalle, haudaten yhden maahan "tuon pilven alle". Kansi oli muistikuvani mukaan sinisävyinen ja piirrosjälki aika modernia. Kirjaa olen lukenut n. 90-luvun alkupuolella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsuutesi kuvakirja saattaisi olla Usko Laukkasen Tupsu, orava (Satukustannus, 1987).

"Tämä tarina kertoo Tupsusta, uteliaasta oravanpojasta, joka lähtee maailmalle. Se ei tunne ketään, se ei tiedä mitään. Mutta se oppii: muista eläimistä, ihmisistä, vuodenajoista ja perheestä."

Talven lähestyessä Tupsu alkaa mäyrän neuvojen innoittamana kerätä ruokaa varastoon. Hän ymmärtää, että ruokakätköt tulee merkitä, jotta ne löytää sitten kun tarvitsee.

"Kas näin kävi kätkentä.
- Käpyjä kätken tähän puunkoloon tuon toisen puun viereen.
- Siemeniä kätken tähän tuon pienen pilven alle.
- Tammenterhot peittelen sammalella ja merkitsen paikan tammenlehdillä."

3 ääntä

Kommentit

Itsekkin samaa kirjaa kaipaan. Vieläköhän jostain löytys?