Otsikko
Etsin väitöskirjatasoisia tutkimuksia siitä, miten opiskelijat käyttävät lähteitä opinnäytetöissään. Näkökulmana on bibliometriikka (ennen kaikkea…

Kysytty

Hei!

Etsin väitöskirjatasoisia tutkimuksia siitä, miten opiskelijat käyttävät lähteitä opinnäytetöissään. Näkökulmana on bibliometriikka (ennen kaikkea lähdeanalyysi, ehkä myös viiteanalyysi). Vaikuttaa siltä, että aihetta on tutkittu opinnäytteissä, mutta ei niinkään väitöskirjatasolla tai tieteellisissä artikkeleissa.

Vastaus

Vastattu

Suosittelen kääntymään korkeakoulusi kirjaston informaatikon puoleen, sillä tällaiset tieteelliset artikkelit ovat useimmiten parhaiten saatavilla maksullisten tietokantojen ja lehtipakettien kautta. Yliopisto- ja muut korkeakoulukirjastot tilaavat niitä, yleiset kirjastot eivät juurikaan. Heillä on myös paremmat lähtökohdat ohjeistaa tieteellisen tiedonhaun pariin.

Pikaisella haulla Google Scholarissa aiheesta näyttäisi löytyvän tutkimuksia, mutta systemaattisempia, tarkempia ja rajatumpia hakuja saa tehtyä esimerkiksi Ebsco Hostin tietokannoissa.

Linkki Scholar-hakuun.