Etsin tutkimustietoa suteen liittyvistä uskomuksista ja myyteistä.

Kysytty

Etsin tutkimustietoa suteen liittyvistä uskomuksista ja myyteistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suteen liittyvistä myyteistä löytyi Suomen tieteellisten kirjastojen yhetistietokannasta Lindasta seuraavat viitteet: 1) Vargens beteeende: vetenskapliga rapporter av Elis Pålsson, Elmhult, 1984 (saatavuus Åbo Akademin kirjasto). 2) Hjelt, Marjut: Taikametsä: tarinoita ja taikoja suomalaisesta metsästä, Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2000 (saatavuus: Suomalaisen kirjallisuuden seura, Joensuun yliopiston kirjasto ja Oulun yliopiston kirjasto). 3) Brundin, Elisabeth: Vargen i myt och verklighet, Stockholm, 1998 (saatavuus: Suomalaisen kirjallisuuden seura). Tutkimuksen saamiseksi Åbo akademin kirjastosta voit kääntyä Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelun puoleen lähikirjastossasi.
Kannattaisi myös katsoa pääkaupunkiseudun yhetishausta Plussasta löytyviä seuraavia kirjoja, jotka käsittelevät lähinnä suden käyttäytymistä, mutta myös myyttejä: 1) Mowat, Farley: Älä hukkaa hauku, Karisto, 1979; 2) Lopez, Barry Holsten: Of wolves and men, New York, 1995; 3) Lawrence, R.D.: Wolves, Toronto, 1990; 4) Douglas, Adam: The beast within - man, myths, werewolves, London, 1993;
5) Muodonmuutokset, Lademann, 1992; 6) Teperi, Jouko: Sudet Suomen rintamaiden ihmisten uhkana 1800-luvulla, Suomen historiallinen seura 1977.
Lisäksi internetistä löytyy useita linkkejä sudesta ja suteen liittyvistä uskomuksista. Esim. osoite http://www.wolfsden.org tarjoaa useita linkkejä. Tiedonhakuun netistä voi käyttää myös internetin tietokantoja (esim. Northern light, Google), hakulauseella: wolves and myths. Tietokannat löytyvät mm. Helsingin kaupunginkirjaston etusivulta (www.lib.hel.fi) kohdasta tiedonhaku internetistä.