Etsin tiettyä lorua, tai kirjaa, jossa on tämä loru tai laulun sanat . Äitini äiti lauleskeli sitä aina leipoessaan 20-30-luvulla. Äitini muistin mukaan jotkut…

Kysytty

Etsin tiettyä lorua, tai kirjaa, jossa on tämä loru tai laulun sanat . Äitini äiti lauleskeli sitä aina leipoessaan 20-30-luvulla.
Äitini muistin mukaan jotkut säkeet kuuluvat näin:
Isä äiti kissa kohta saatavissa onpi leipä kaunoinen,
sillä Maikki pienoinen käynyt on leipuriksi, oivaksi mestariksi.
Laulussa on kolme säkeistöä. Puuttuvat sanat, löytyykö mistään?

Vastaus

Vastattu

Laulu on nimeltään "Maikki leipuri". Sen on säveltänyt ja sanoittanut Alice Tegnér. Sen alkuperäinen nimi on "Baka kaka" ja laulu alkaa: "Baka, baka kaka!" Suomenkielinen versio alkaa: "Isä, äiti, kissa! Kohta saatavissa onpi leipä kaunoinen". Säkeistöjä ruotsinkielisessä laulussa on kaksi, mutta suomenkielisessä versiossa kolme. Äitinne muistamat säkeet ovat laulun ensimmäisestä säkeistöstä.

Laulun suomenkielinen versio sisältyy nuotteihin Tegnér, Alice: "Laula äiti kanssamme! II, 15 pientä laulua" (Helsingin Uusi Musiikkikauppa K.G. Fazer, [1909?]) ja "Mitä me laulaisimme? : alakansakoulun laulukirja" (WSOY, 1927, toimittanut Hilja Karttunen). Ilmeisesti Edit Polón, joka on "Suomen lasten iloksi koonnut ja mukaellut" "Laula äiti kanssamme" -nuotin, on tehnyt suomenkielisen sanoituksen. "Mitä me laulaisimme" -nuotissa suomenkielisen sanoituksen tekijää ei kerrota.

Laulun nuotti (sanat ruotsiksi) ja melodia soitettuna löytyvät täältä:

http://www.acc.umu.se/~akadkor/AT.html (Sjung med oss mamma, collection number 2, nro 3, Baka, baka kaka, MID, PDF)