Etsin tietolähdettä tavallisen kansan, lähinnnä maaseudulla eläneiden elämästä, asunnoista, vaatetuksesta, ruosta jne 1600-1700-lukujen taitteesta.

Kysytty

Etsin tietolähdettä tavallisen kansan, lähinnnä maaseudulla eläneiden elämästä, asunnoista, vaatetuksesa, ruosta jne 1600-1700-lukujen taitteesta. Tietokirjaa tai romaania.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen maaseudulla 1600- ja 1700-lukujen taitteessa eläneiden ihmisten arkielämään löytyy monia erilaisia tulokulmia, mutta aineistoa pitäisi kyllä löytyä suhteellisen runsaasti. Vinkkaan tässä tietokirjallisuutta, mutta toki myös kaunokirjallisuudesta löytyy varmasti paljon 1600- ja 1700-lukujen maaseutukuvauksia. Tiedonlähteenä tietokirjallisuus on kuitenkin yleensä kaunokirjallisuutta luotettavampaa.

Voit lähteä etsimään tietoa maaseutuväestön arjesta ja kulttuurista esimerkiksi erilaisista Suomen historian yleisteoksista. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi Suomalaisen arjen historia -teossarjan ensimmäinen osa (2006) tai Suomen kulttuurihistoria -teossarjan ensimmäinen ja toinen osa (2002). Saattaa olla myös hyödyllistä tutustua kyseistä aikakautta koskeviin tietokirjoihin, jotka voivat hyvinkin sisältää paljon tietoa myös maaseutuväestöstä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi teos Reunamailla: Tilattomat Länsi-Suomen maaseudulla 1600–1800 (2018) sekä Pertti Immosen teos Suomen rahvaan historia (2017).

Yksi tapa lähestyä aihetta on keskittyä johonkin tiettyyn teemaan. Esimerkiksi Suomen ruokahistoriasta on äskettäin julkaistu kattava Ritva Kyllin teos Suomen ruokahistoria: Suolalihasta sushiin (2021). Vaatetuksen historiasta taas löytyy esimerkiksi teos Säädyllistä ja säädytöntä: Pukeutumisen historiaa renessanssista 2000-luvulle (2019).

Lähteitä

Immonen, Pertti: Suomen rahvaan historia: Kolmen suvun elämää keskiajalta 1800-luvulle. Atena, Jyväskylä 2017.

Koskinen, Ulla: Suomessa selviytymisen historiaa: Kivikaudelta keskiajalle ja 1900-luvun alkuun. Into, Helsinki 2018.

Kylli, Ritva: Suomen ruokahistoria: Suolalihasta sushiin. Gaudeamus, Helsinki 2021.

Miettinen, Tiina: Piikojen valtakunta: Nainen, työ ja perhe 1600-1700-luvuilla. Atena, Jyväskylä 2015.

Reunamailla: Tilattomat Länsi-Suomen maaseudulla 1600-1800. Toim. Riikka Miettinen ja Ella Viitaniemi. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki 2018.

Suolahti, Gunnar: Elämää Suomessa 1700-luvulla 1–2 (1907–1917)

Suomalaisen arjen historia 1: Savupirttien Suomi. Toim. Kai Häggman et al. Weilin+Göös, Helsinki 2006.

Suomen kulttuurihistoria 1: Taivas ja maa. Toim. Laura Kolbe et al. Tammi, Helsinki 2002.

Suomen kulttuurihistoria 2: Tunne ja tieto. Toim. Laura Kolbe et al. Tammi, Helsinki 2002.

Säädyllistä ja säädytöntä: Pukeutumisen historiaa renessanssista 2000-luvulle. Toim. Arja Turunen & Anna Niiranen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki 2019.

Vilkuna, Kustaa H. J.: Juomareiden valtakunta: Suomalaisten känni ja kulttuuri 1500-1850. Teos, Helsinki  2015