Etsin tietoja taidemaalari Olavi Martikaisesta. Teoskuvia, kirjallisuutta l. koko paletti.

Kysytty

Etsin tietoja taidemaalari Olavi Martikaisesta. Teoskuvia, kirjallisuutta l. koko paletti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olavi Martikainen syntyi 1920 Kiihtelysvaarassa, josta perhe muutti Lieksan maalaiskuntaan Olavin ollessa 5-vuotias ja kuoli Mankkaansuolla 1979.

Pentti Koivisto on julkaissut hänestä kirjan:
Koivisto, Pentti: Olavi Martikainen - ystäväni. 1987.

Hänestä ja hänen näyttelyistään ja teoksistaan on kirjoitettu lehtiartikkeleita:
Isomäki, Ahti
Kaksihuippuisen vaaran mysteeri : Olavi Martikainen 1920-1979, Pohjoismainen Taidekeskus, Suomenlinna
Taide. 27(1986) : 6, s. 26-27

Reinikainen, Raimo
Lumottu vaeltaja : Olavi Martikainen in memoriam
Taide. 28(1987) : 1, s. 60

Pirtola, Erkki
Olavi Martikainen - ystäväni
Taide. 27(1986) : 6, s. 28-33

Lindsten, Leo
Pikku Olli Martikainen Tallinvintillä
Nuori voima. 1988 : 3, s. 20-23

Pohjois-Karjalan aluetietokanta Koivikosta löytyi asiasanahaulla sanomalehtiartikkeleita, joista osa löytyy leikkeinä Joensuun kaupunginkirjaston maakuntakokoelmasta tai ne on luettavissa mikrofilmiltä:
8 artikkelia.

Matkalla onnen maahan. Katkelmia Olavi Martikaisen elämästä ja taiteesta.
Isomäki, Ahti
Karjalainen, 05.12.1982, s. 6

Olavi Martikaisen muistonäyttely avataan Lieksassa.
Karjalainen, 03.07.1987, s. 8

Korpeimme kuiskintaa.
Väisänen, Ritva
Karjalainen, 04.06.1987, s. 7

Kahden todellisuuden kuvat.
Koistinen, Soili
Karjalainen, 16.06.1987, s. 7

Martikaisen näyttely halutaan Lieksaankin.
Lieksan lehti, 08.11.1986, s. 8

Pikku-Ollin juuret Lieksassa.
Lieksan lehti, 08.11.1986, s. 9

Viimeinen boheemi.
Pohjois-Karjala, 04.06.1987, s. 16

Viimeinen boheemi pintailmiöiden puhkoja.
Pohjois-Karjala, 04.06.1987, s. 16

Mainittu kirja ja aikakauslehdet löytyvät Joensuun kaupunginkirjastosta, josta ne ovat lainattavissa.

15 ääntä

Kommentit

Minulta löytyy 16 kpl Olavi Martikaisen maalausta. Isäni taiteilija Svante Turunen oli Martikaisen hyvä ystävä ja osti Ollilta vuosien aikana nämä hänen työt. Asuimme 1962 - 1967 Laajalahdessa jossa isälläni oli ateljee. "Pikku Olli" vieraili usein luonamme ja maalausmatkoiltaan palatessaan kävi taulujen kanssa meillä esittelemässä töitään. Kerron mielelläni lisätietoja ja mielenkiintoisia yksityiskohtia Ollin elämästä.

Äskeiseen viitaten tietoja saa sähköpostin kautta s.turunen@kotikone.fi

Tässä vastauksessa tuntuisi olevan virhe. Taide 1/87 EI sisällä mainittua artikkelia

Yst. terv.
Joensuun taidemuseo Onnin kirjaston Welho